• WSZYSTKIE
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020

3. Waży, mierzy, by lek zrobić, jak należy. Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV–VI

Autor: Edyta Załoga

Dodano: 21 kwietnia 2023

Scenariusz przeznaczony jest do pracy w parach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego.


Cel główny: poznanie zawodu farmaceuty.
Cele szczegółowe:
Uczeń:

  • wie, kim jest farmaceuta,
  • podaje miejsca, w których może pracować farmaceuta,
  • wymienia obowiązki zawodowe farmaceuty.

Metody pracy:

  • rozmowa kierowana,
  • praca w parach,
  • miniwykład.

Środki dydaktyczne:

  • Rebus (załącznik nr 1 – jeden na parę),
  • Zadania farmaceuty (załącznik nr 2 – jeden na parę),
  • przybory do pisania,
  • kłębek wełny,
  • piłeczka,
  • rzutnik, komputer.

Przewidywany czas realizacji: 45 min.

Scenariusz przeznaczony jest do pracy w parach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego.

Proponowane sytuacje dydaktyczne:

  1. Nauczyciel wita uczniów oraz informuje ich, że zajęcia będą poświęcone obchodom pewnego dnia. Jaki to dzień, uczniowie dowiedzą się po rozwiązaniu rebusu. Prowadzący łączy uczniów w pary i rozdaje załącznik nr 1 – jeden na parę. Po rozwiązaniu rebusu chętny uczeń przedstawia na głos, jakiemu zawodowi będą poświęcone zajęcia. Następnie nauczyciel informuje, że 14 maja obchodzony jest Dzień Farmaceuty.
  2. Nauczyciel zadaje uczniom pytania:
  • Kto z was wie, kim jest farmaceuta?
  • Na czym polega jego praca?
  • Gdzie może pracować farmaceuta?

3. Prowadzący przekazuje załącznik nr 2. Prosi, aby uczniowie wspólnie wypisali zadania farmaceuty w oparciu o przedstawione sytuacje. Po zakończonej pracy chętni uczniowie udzielają odpowiedzi na forum.

4. Nauczyciel informuje uczniów, że farmaceuta może pracować w aptece, firmie farmaceutycznej, instytutach naukowych, laboratoriach itp. Ze względu na miejsce pracy farmaceuty, do jego głównych zadań należy m.in.: sporządzanie produktów leczniczych według recepty, sprzedawanie leków, doradzanie klientom, sprawdzanie stanu leków oraz ich dat ważności, współudział w badaniach nad lekiem.

Na zakończenie zajęć nauczyciel rzuca do jednego z uczniów małą piłeczkę. Zadaniem tego ucznia jest powiedzenie, czego o zawodzie farmaceuty dowiedział się na zajęciach. Następnie uczeń podaje piłeczkę do innego wybranego ucznia, który odpowiada na to same pytanie, aż do wyczerpania informacji o zawodzie farmaceuty.

Autor: Edyta Załoga
Słowa kluczowe:
klasy IV-VI

Aktualnie przeglądasz

Maj 2023 - Nr 45
45