Dla prowadzącego: jeśli w szkole zatrudniony jest psycholog, doradca zaprasza go na spotkanie z uczniami, aby opowiedział o swoim zawodzie. Jeśli nie ma zatrudnionego psychologa szkolnego, nauczyciel przeprowadza miniwykład.
- WSZYSTKIE
- 2023
- 2022
- 2021
- 2020
- 2019
3. Wysłuchaj mnie. Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV–VI
Scenariusz zajęć przeznaczony jest do pracy indywidualnej i pracy w parach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI, uczeń: wskazuje swoje mocne strony oraz możliwości ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia, załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).
Cel główny: zapoznanie uczniów z zawodem psychologa szkolnego.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- wymienia predyspozycje, które powinien posiadać psycholog szkolny,
- wymienia działania, jakie podejmuje psycholog szkolny w pracy zawodowej,
- zna ścieżkę kształcenia w zawodzie psychologa.
Metody pracy:
- miniwykład,
- praca indywidualna,
- rozmowa kierowana,
- praca w parach,
- dyskusja.
Środki dydaktyczne:
- Wysłuchaj mnie (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia),
- Jakie cechy powinien mieć psycholog szkolny? (załącznik nr 2 – dla każdego ucznia).
Przewidywany czas realizacji: 45 min.
Proponowane sytuacje dydaktyczne:
1. Nauczyciel wita uczniów. Zadaje pytanie:
- Czy wiecie kim jest psycholog szkolny?
2. Prowadzący przeprowadza miniwykład dotyczący zawodu psychologa.
Dla prowadzącego: Psycholog zajmuje się procesami, które zachodzą w umyśle człowieka. Zajmuje się emocjami, kontaktami z innymi ludźmi, procesami poznawczymi (na przykład pamięć, uczenie się). Udziela także pomocy psychologiczno-pedagogicznej. W Polsce jest możliwość studiowania psychologii na poziomie studiów licencjackich lub magisterskich. Program kształcenia pierwszego z nich trwa zazwyczaj 3 lata (studia I stopnia) lub 2 lata (studia II stopnia). Większość uczelni oferuje jednak studia jednolite magisterskie (5 lat). Żeby móc pracować jako psycholog szkolny, należy ukończyć studia pierwszego stopnia i studia drugiego stopnia lub pięcioletnie studia magisterskie. Oprócz tego trzeba posiadać przygotowanie pedagogiczne.
3. Nauczyciel rozdaje uczniom załącznik nr 1 i prosi, aby go uzupełnili według instrukcji.
4. Po krótkim podsumowaniu pierwszego ćwiczenia prowadzący rozdaje uczniom załącznik nr 2. Po upływie dziesięciu minut prowadzący prosi, aby uczniowie dobrali się w pary. W dwójkach omawiają oba załączniki, ewentualnie uzupełniają je o ciekawe pomysły kolegi.
5. Na zakończenie zajęć nauczyciel zadaje takie pytania, jak:
- Czy ktoś z was myślał o zawodzie psychologa szkolnego?
- Czy uważacie, że jest to łatwy zawód? Dlaczego?
- Jakie trudności mogą pojawić się w pracy psychologa szkolnego?