• WSZYSTKIE
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019

3. Wysłuchaj mnie. Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV–VI

Marta Koch-Kozioł

Autor: Marta Koch-Kozioł

Dodano: 12 listopada 2022
4DQ 0040_page-0014

Scenariusz zajęć przeznaczony jest do pracy indywidualnej i pracy w parach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI, uczeń: wskazuje swoje mocne strony oraz możliwości ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia,  załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

Cel główny: zapoznanie uczniów z zawodem psychologa szkolnego.

Cele szczegółowe:

Uczeń:

  • wymienia predyspozycje, które powinien posiadać psycholog szkolny,
  • wymienia działania, jakie podejmuje psycholog szkolny w pracy zawodowej,
  • zna ścieżkę kształcenia w zawodzie psychologa.

Metody pracy:

  • miniwykład,
  • praca indywidualna,
  • rozmowa kierowana,
  • praca w parach,
  • dyskusja.

Środki dydaktyczne:

  • Wysłuchaj mnie (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia),
  • Jakie cechy powinien mieć psycholog szkolny? (załącznik nr 2 – dla każdego ucznia).

Przewidywany czas realizacji: 45 min.

Proponowane sytuacje dydaktyczne:

Dla prowadzącego: jeśli w szkole zatrudniony jest psycholog, doradca zaprasza go na spotkanie z uczniami, aby opowiedział o swoim zawodzie. Jeśli nie ma zatrudnionego psychologa szkolnego, nauczyciel przeprowadza miniwykład.

1. Nauczyciel wita uczniów. Zadaje pytanie:

  • Czy wiecie kim jest psycholog szkolny?

2. Prowadzący przeprowadza miniwykład dotyczący zawodu psychologa.

Dla prowadzącego: Psycholog zajmuje się procesami, które zachodzą w umyśle człowieka. Zajmuje się emocjami, kontaktami z innymi ludźmi, procesami poznawczymi (na przykład pamięć, uczenie się). Udziela także pomocy psychologiczno-pedagogicznej. W Polsce jest możliwość studiowania psychologii na poziomie studiów licencjackich lub magisterskich. Program kształcenia pierwszego z nich trwa zazwyczaj 3 lata (studia I stopnia) lub 2 lata (studia II stopnia). Większość uczelni oferuje jednak studia jednolite magisterskie (5 lat). Żeby móc pracować jako psycholog szkolny, należy ukończyć studia pierwszego stopnia i studia drugiego stopnia lub pięcioletnie studia magisterskie. Oprócz tego trzeba posiadać przygotowanie pedagogiczne.

3. Nauczyciel rozdaje uczniom załącznik nr 1 i prosi, aby go uzupełnili według instrukcji.

4. Po krótkim podsumowaniu pierwszego ćwiczenia prowadzący rozdaje uczniom załącznik nr 2. Po upływie dziesięciu minut prowadzący prosi, aby uczniowie dobrali się w pary. W dwójkach omawiają oba załączniki, ewentualnie uzupełniają je o ciekawe pomysły kolegi.

5. Na zakończenie zajęć nauczyciel zadaje takie pytania, jak:

  • Czy ktoś z was myślał o zawodzie psychologa szkolnego?
  • Czy uważacie, że jest to łatwy zawód? Dlaczego?
  • Jakie trudności mogą pojawić się w pracy psychologa szkolnego?
Autor: Marta Koch-Kozioł
Słowa kluczowe:
klasy IV-VI

Aktualnie przeglądasz

Grudzień 2022 - Nr 40
40