• WSZYSTKIE
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019

Spis treści wydania drukowanego

Temat numeru

  • Jak doradca zawodowy może wzmocnić poczucie własnej wartości ucznia? 

    Poczucie własnej wartości jest pojęciem wieloznacznym. Często pojęcie to jest zamiennie używane z takimi zwrotami, jak samoocena czy dobrostan. Jaka istnieje zależność między dokonaniem samooceny a poczuciem własnej wartości? W jaki sposób doradca zawodowy może wzmocnić ucznia? O tym niniejszy artykuł.    Z artykułu dowiesz się m.in.: Czym jest samoocena? Czym są niska i wysoka samoocena? Czym jest stabilne poczucie własnej wartości? Jak doradca zawodowy może wzmacniać poczucie własnej wartości u ucznia (propozycje ćwiczeń).

Artykuły

  • Jak wspierać ucznia po porażce? Rola doradcy zawodowego

    W trakcie życia każdy człowiek doświadcza różnych sytuacji. Są one źródłem zarówno sukcesów, jak i porażek. Stanowią nierozłączny element życia i kariery. Sukcesem dla ucznia może być dobra ocena, zdanie egzaminu, dostanie się do wybranej szkoły, powodzenie w konkursie lub na zawodach. Te same sytuacje mogą być również źródłem porażki. Mogą wytrącić człowieka z równowagi psychicznej, wzbudzić trudne emocje i powstrzymać przed podejmowaniem nowych wyzwań. Każda z nich może również nauczyć młodego człowieka czegoś nowego. Z każdej z nich możne on także wyciągnąć wnioski na przyszłość. Czym zatem jest porażka? Czy dla każdego ucznia oznacza ona to samo? W jaki sposób doradca może wspierać ucznia, który doświadczył porażki? Z artykułu dowiesz się m.in.: Czym jest porażka? Jaką rolę odgrywa doradca zawodowy, gdy uczeń poniesie porażkę? Jak wspierać ucznia po porażce? Jakie są etapy radzenia sobie z niepowodzeniem?
  • 1. Pomocna dłoń. Scenariusz zajęć dla uczniów klas I–III

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupach i do pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III, uczeń: planuje swoje działania lub działania grupy, wskazując na podstawowe czynności i zadania niezbędne do realizacji celu, załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: zapoznanie z pojęciem wolontariatu i inspirowanie do działań prospołecznych. Cele szczegółowe: Uczeń: rozwija umiejętność działania na rzecz innych, kształtuje umiejętność pracy w grupie. Metody pracy: miniwykład, praca plastyczna, praca indywidualna, praca w grupach. Środki dydaktyczne: Pomocna dłoń (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia), duże arkusze szarego papieru (dla każdej grupy), markery, masa mocująca. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 2. Ciekawy zawód w moim mieście. Scenariusz zajęć dla uczniów klas I–III

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III, uczeń: podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach, omawia znaczenie zaangażowania różnych zawodów w kształt otoczenia, w którym funkcjonuje, Załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: opisywanie podstawowej specyfiki pracy w przykładowych zawodach w bliższym otoczeniu. Cele szczegółowe: Uczeń: podaje zawody wykonywane w jego otoczeniu, wymienia narzędzia, atrybuty pracy w tych zawodach, naśladuje czynności, które wykonuje się, pracując w niektórych zawodach, z dostępnych materiałów wykonuje pracę plastyczną przedstawiającą ciekawy zawód, omawia znaczenie niektórych zawodów w codziennym życiu. Metody pracy: rozmowa kierowana, zabawa ruchowa, praca plastyczna, prezentacja, dyskusja. praca w grupach. Środki dydaktyczne: rolka po papierze toaletowym (po jednej dla każdego ucznia), kolorowy papier, nożyczki, taśma dwustronna lub klej, markery. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 3. Wysłuchaj mnie. Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV–VI

    Scenariusz zajęć przeznaczony jest do pracy indywidualnej i pracy w parach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI, uczeń: wskazuje swoje mocne strony oraz możliwości ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia,  załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: zapoznanie uczniów z zawodem psychologa szkolnego. Cele szczegółowe: Uczeń: wymienia predyspozycje, które powinien posiadać psycholog szkolny, wymienia działania, jakie podejmuje psycholog szkolny w pracy zawodowej, zna ścieżkę kształcenia w zawodzie psychologa. Metody pracy: miniwykład, praca indywidualna, rozmowa kierowana, praca w parach, dyskusja. Środki dydaktyczne: Wysłuchaj mnie (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia), Jakie cechy powinien mieć psycholog szkolny? (załącznik nr 2 – dla każdego ucznia). Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 4. Będzie konkurs. Karta pracy dla uczniów klas IV–VI

    Karta pracy przeznaczona jest do pracy w grupach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI, uczeń: wskazuje swoje mocne strony oraz możliwości ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia, załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: przygotowanie uczniów do wymiany informacji o zawodach. Cele szczegółowe: Uczeń: wyszukuje informacje o zawodach, współpracuje w grupie. Metody pracy: gra dydaktyczna, test, praca w grupach, dyskusja. Środki dydaktyczne: flipchart, tablica wyników, np. tablica, arkusz papieru flipchart, karta pracy Kto szuka ten znajdzie (załącznik nr 1 – jeden egzemplarz dla każdej grupy), karta pracy Tak czy nie (załącznik nr 2 – jeden egzemplarz dla każdej grupy), 5 małych karteczek z nazwami liter: 1. K, 2. B, 3. N, 4. M, 5. W. – jeden komplet dla nauczyciela, kartki A4 – jedna dla każdej grupy, utwory muzyczne lubiane przez uczniów – gotowe do odtworzenia przez nauczyciela podczas końcowego podliczania punktów5, pisaki. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 5. Poczucie własnej wartości. O co chodzi? Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV–VI

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupach i pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI, uczeń: wskazuje swoje mocne strony oraz możliwości ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia, Załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: przygotowanie uczniów do dostrzegania zagadnień związanych z poczuciem własnej wartości. Cele szczegółowe: Uczeń: wyjaśnia termin: poczucie własnej wartości, określa poczucie wartości własnej osoby. Metody pracy: bank pomysłów, plakat, praca w grupach, praca indywidualna, dyskusja. Środki dydaktyczne: flipchart, 5 arkuszy papieru flipchart z pytaniami – gotowe do rozwieszenia w sali, arkusz papieru flipchart – jeden dla prowadzącego i dla każdej grupy (w dwóch ćwiczeniach), Jakie mam poczucie własnej wartości? (załącznik nr 1 – jeden egzemplarz dla każdego ucznia), masa mocująca, pisaki. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 6. Co nas nie zabije, to nas wzmocni. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupie i pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: poznanie możliwych sposobów radzenia sobie w trudnych sytuacjach. Cele szczegółowe: Uczeń: wymienia trudne sytuacje oraz określa, jak sobie z nimi poradził, podaje możliwe rozwiązania różnych trudnych sytuacji, wskazuje korzyści z pozytywnego myślenia. Metody pracy: dyskusja, praca indywidualna – autorefleksja, praca w grupach. Środki dydaktyczne: Trudne sytuacje w życiu (załącznik nr 1 – dla nauczyciela), NIEtrudne sytuacje… (załącznik nr 2 – do pocięcia), przybory do pisania/markery, tablica, komputer, rzutnik. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 7. Czym zajmuje się księgarz? Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupie przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: zapoznanie z zawodem księgarza. Cele szczegółowe: Uczeń: podaje, gdzie pracuje księgarz, wymienia cechy, którymi powinien charakteryzować się księgarz, wymienia etapy powstawania książki. Metody pracy: bank pomysłów, praca w grupach. Środki dydaktyczne: Jak powstaje książka — film stworzony na warsztatach animacji w Księgarni Dwie Siostry – Bing video https://www.youtube.com/watch?v=icdV3QZb10Q [dostęp: 10.10.2022], komputer z dostępem do Internetu, rzutnik, smartfon/ telefon – dla każdego ucznia Księgarz (załącznik nr 1 – jeden na grupę). przybory do pisania/markery, tablica. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 8. Drzewo mocy. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: określa aspiracje i potrzeby w zakresie własnego rozwoju i możliwe sposoby ich realizacji, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: wzmacnianie pozytywne poczucia własnej wartości. Cele szczegółowe: Uczeń: rozumie pojęcie dobrostanu psychicznego, zna sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych, rozwija umiejętność współpracy w grupie. Metody pracy: rozmowa kierowana, praca w grupach. Środki dydaktyczne: arkusz flipchart (dla każdej grupy), zestaw markerów w trzech kolorach – zielony, czerwony, czarny (dla każdej grupy), Drzewo mocy (załącznik nr 1 – dla nauczyciela). Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 9. Kopalnia wiedzy. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania, Załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: analizowanie informacji na temat zawodów związanych z górnictwem. Cele szczegółowe: Uczeń: wymienia zawody branży górniczo-wiertniczej, wskazuje źródła wiedzy o tych zawodach, wymienia kwalifikacje w tych zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania, charakteryzuje zawody branży górniczo-wiertniczej pod kątem plusów i minusów. Metody pracy: rozmowa kierowana, mapa myśli, praca w grupach. Środki dydaktyczne: komputer z dostępem do Internetu (dla każdej kilkuosobowej grupy), papier flipchart (po jednej sztuce dla każdej grupy), kolorowe markery, Poznaję zawód z branży górniczo-wiertniczej (załącznik nr 1 – po jednym dla każdej grupy) lub papier flipchart (po jednej sztuce dla każdej grupy) i kolorowe markery, Blaski i cienie zawodów górniczych (załącznik nr 2 – po jednym dla każdej grupy), przybory do pisania. Przewidywany czas realizacji: 2 × 45 min.
  • 10. Moje puzzle – rynek pracy… Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

    Scenariusz jest przeznaczony do pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów, porównuje własne zasoby i preferencje z wymaganiami rynku pracy, Załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: ocena umiejętności przeprowadzania analizy rynku pracy. Cele szczegółowe: Uczeń: potrafi wyjaśnić, co to jest rynek pracy, potrafi wskazać zawody pojawiające się i znikające z rynku pracy, potrafi przeanalizować swoje umiejętności w kontekście rynku pracy. Metody pracy: praca indywidualna, elementy burzy mózgów, dyskusja, prezentacja na forum (również w nauczaniu zdalnym). Środki dydaktyczne: zainstalowana na urządzeniach osobistych uczniów i nauczyciela (z podłączeniem do źródła dźwięku) aplikacja Puzzle Kariery – dostępna bezpłatnie dla użytkowników systemu Android16, projektor podłączony do tabletu z systemem Android z dostępem do Internetu, źródło dźwięku podłączone do tabletu, Zawody na rynku pracy (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia), Moje najdroższe talenty (załącznik nr 2 – dla każdego ucznia), Poradnik – rynek pracy (dla nauczyciela) https://www.praca.pl/poradniki/rynek-pracy/rynek-pracydefinicja,rodzaje,cechy,zasoby,elementy_pr-3542.html   [dostęp: 10.10.2022]. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 11. O czym rozmawiać? Scenariusz zajęć z rodzicami uczniów klas VIII

    Scenariusz zajęć, które mają na celu przygotowanie rodziców ósmoklasistów do rozmawiania z dziećmi o doradztwie zawodowym. Cel główny: przygotowanie rodziców do podejmowania rozmów z dziećmi na tematy z zakresu doradztwa zawodowego. Cele szczegółowe: Rodzic: proponuje tematy z zakresu doradztwa zawodowego, na które może rozmawiać z dzieckiem, omawia znaczenie rozmawiania z dzieckiem na tematy związane z wyborem szkoły/zawodu. Metody pracy: bank pomysłów, praca w grupie, dyskusja. Środki dydaktyczne: flipchart, Przykładowe tematy do rozmów (załącznik nr 1 – jeden egzemplarz dla nauczyciela), arkusze papieru flipchart – jeden dla każdej grupy, pisaki. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 12. Organizujemy Tydzień Doradztwa Zawodowego w szkole. Scenariusz rady pedagogicznej

    Scenariusz zajęć służący przygotowaniu nauczycieli do zorganizowania Tygodnia Doradztwa Zawodowego. Cel główny: przygotowanie nauczycieli do organizowania w szkole przedsięwzięcia z zakresu doradztwa zawodowego. Cele szczegółowe: Uczestnik: przygotowuje listę działań, które można zorganizować w ramach Tygodnia Doradztwa Zawodowego, planuje konkretne wydarzenia, które mają odbyć się w ramach przedsięwzięcia z zakresu doradztwa zawodowego. Metody pracy: bank pomysłów, plakat, praca w grupach, dyskusja. Środki dydaktyczne: tablica/flipchart, arkusze papieru flipchart – jeden dla każdej grupy, karta pracy Tydzień Doradztwa Zawodowego (załącznik nr 1 – jeden egzemplarz dla każdej grupy do pobrania ze strony www.doradztwoszkolne.pl), masa mocująca, pisaki. Przewidywany czas realizacji: 90 min.

Aktualnie przeglądasz

Grudzień 2022 - Nr 40
40