Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030 inspiracją do działań doradcy zawodowego

Marta Koch-Kozioł

Autor: Marta Koch-Kozioł

Dodano: 7 października 2022
Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030 inspiracją do działań doradcy zawodowego

Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030 (ZSU) to dokument przyjęty uchwałą przez Radę Ministrów w dniu 28 grudnia 2020 roku.  Zawarte zostały w nim obszary oddziaływania. Każdy z obszarów oddziaływania określa tematy i kierunki działań, a także katalog podmiotów, które będą zaangażowane w realizację strategii. Obszar szósty został w całości poświęcony doradztwu zawodowemu. W jaki sposób ZSU 2030 może być inspiracją do działań doradczych?

Celem obszaru szóstego jest rozwijanie efektywnego doradztwa zawodowego dla dzieci, młodzieży i osób dorosłych ze wszystkich grup społecznych i zawodowych. Warto przyjrzeć się bliżej głównym założeniom i wykorzystać je jako inspirację do tworzenia rocznego programu.

Wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030

Kierunki polityki oświatowej na rok 2022/2023 obligują szkoły do realizacji działań mających na celu wdrażanie ZSU 2030. Tym samym doradca zawodowy powinien podjąć działania wdrożeniowe ZSU do Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego (WSDZ). Poniżej kilka wskazówek do wykorzystania w pracy doradcy zawodowego:

  • dokonać analizy zbieżności treści programowych zawartych w rozporządzeniu w sprawie doradztwa zawodowego z założeniami ZSU,
  • sprawdzić zasoby (literatura, narzędzia) możliwe do wykorzystania w ramach działań na rzecz wdrażania do WSDZ ZSU,
  • dokonać analizy potencjału ludzkiego (kadra) placówki celem włączenia ich do realizacji rocznego programu uwzględniając ZSU,
  • sprawdzić, które punkty w obszarze szóstym ZSU są możliwe do zrealizowania w danym roku szkolnym,
  • nawiązać współpracę z sieciami lokalnymi, regionalnymi doradców zawodowych jako realizacja zapisu w punkcie osiemnastym ZSU 2030.

Jednym z działań w ZSU 2030 jest przygotowanie i doskonalenie kadr dla doradztwa zawodowego. W punkcie tym znajdujemy zapis dotyczący doskonalenia zawodowego doradców zawodowych. Dalej czytamy o upowszechnianiu korzystania z różnorodnych metod, narzędzi i źródeł danych wspierających realizację zadań z zakresu doradztwa zawodowego. Realizując powyższy punkt, warto, aby doradca zawodowy, wzbogacając swój warsztat narzędziowy, uczestniczył w szkoleniach i warsztatach będących formami doskonalenia zawodowego.

Rola rodziców w kontekście ZSU 2030

Jednym z elementów ZSU jest włączanie rodziców do korzystania z doradztwa zawodowego przy kształtowaniu aspiracji edukacyjnych i zawodowych dzieci. Warto w tym celu wprowadzić do rocznego programu realizacji takie formy pracy z rodzicami jak:

  • spotkania warsztatowe, podczas których warto podkreślać rolę rodzica w kształtowaniu decyzji edukacyjno-zawodowej,
  • spotkania zawodoznawcze, podczas których uczniowie mają możliwość poznania zawodów osób z bliskiego i dalszego otoczenia,
  • prelekcje dotyczące procesów zachodzących na współczesnym rynku pracy,
  • udział w konsultacjach indywidualnych z udziałem dziecka (w sytuacjach trudnych).

ZSU podkreśla wagę włączania rodziców w doradztwo zawodowe. Poniżej propozycja tematów do spotkań z rodzicami:

  • poznanie mocnych stron dziecka,
  • zdefiniowanie ograniczeń i trudności dziecka,
  • rozwijanie umiejętności myślenia krytycznego,
  • motywowanie dziecka do nauki i pracy,
  • rozwijanie kreatywności,
  • metody wsparcia emocjonalnego dziecka w podejmowaniu decyzji edukacyjno-zawodowej.

Powyższe propozycje mogą stanowić cenną inspirację do działań z zakresu rocznego programu realizacji doradztwa zawodowego.

Rozwijanie kompetencji w kontekście idei uczenia się przez całe życie

Jednym z podstawowych założeń ZSU jest rozwijanie kompetencji uczniów przydatnych w życiu. W związku z tym warto wprowadzić do rocznego programu realizacji zajęcia rozwijające umiejętności społeczne. Przykładowe tematy zajęć:

  • Poznaj swoją osobowość.
  • Jak poradzić sobie ze stresem?
  • Dlaczego warto pracować w zespole?
  • Wszystko mogę! Moje mocne strony.
  • Co potrafię? Kilka słów o kompetencjach transwersalnych.
  • Budowanie pozytywnego obrazu siebie.

Warto wnikliwie przeanalizować zapisy zawarte w obszarze szóstym ZSU 2030. Zdarza się, że tworząc roczny program doradztwa doradca zawodowy ma trudność w określeniu tematów, które mógłby realizować z uczniami. Brakuje Ci inspiracji, pomysłów? Zajrzyj do ZSU 2030.

Przeczytaj również:

Nowoczesne Doradztwo Zawodowe nr 57

Nowoczesne Doradztwo Zawodowe nr 57
Dostępny w wersji elektronicznej