- WSZYSTKIE
- 2024
- 2023
- 2022
- 2021
- 2020
Spis treści wydania drukowanego
Temat numeru
Lifelong learning – nauka na każdym etapie życia
Współczesność charakteryzuje coraz więcej planowanych i nieoczekiwanych szybkich zmian. Zmiany demograficzne, rozwój nowoczesnych technologii i sztucznej inteligencji, big data, globalizacja, kryzysy generują konieczność aktualizacji i zdobywania nowej wiedzy, kompetencji i umiejętności [1]. Co sprawia, że edukacja przez całe życie jest koniecznością? Jakie obszary edukacji ustawicznej wyodrębnił Robert J. Kidd, i dlaczego są one tak istotne? Czym różni się kształcenie ustawiczne od idei lifelong learning? Jakie dokumenty i raporty Unii Europejskiej ukształtowały współczesne podejście do lifelong learning? Dlaczego koncepcja lifelong learning jest ważna dla najmłodszych, a nie tylko dla dorosłych? Jakie korzyści przynosi uczenie się przez całe życie w obliczu wyzwań współczesnego świata? Jakie cechy i kompetencje stają się kluczowe na rynku pracy dzięki lifelong learning?
Artykuły
Efektywne uczenie się. Wybrane techniki skutecznego zdobywania wiedzy i umiejętności
Skuteczność procesu uczenia się mierzona jest efektywnością działań podejmowanych przez człowieka w jego życiu zawodowym bądź osobistym. Poznanie skutecznych metod zdobywania wiedzy i umiejętności pozwala na bycie bardziej konkurencyjnym w wielu dziedzinach życia. Ułatwia adaptację do wielu środowisk – edukacyjnych, zawodowych, społecznych i innych istotnych w życiu jednostki. Z artykułu dowiesz się m.in.: Czym jest efektywna nauka i jak wpływa na nasze codzienne życie? Jakie style uczenia się mogą pomóc w lepszym przyswajaniu wiedzy? Dlaczego motywacja i pozytywne nastawienie są kluczowe w skutecznym uczeniu się? W jaki sposób można utrzymać zaangażowanie na wysokim poziomie podczas nauki? Jak działa piramida uczenia się Edgara Dale’a i co z niej wynika? Jakie techniki mnemotechniczne mogą przyspieszyć i ułatwić zapamiętywanie informacji? Jakie inne techniki, takie jak gry dydaktyczne, mogą ułatwić naukę poprzez zabawę?„Hej ho, do pracy by się szło”. Jaka forma pracy to moja bajka? Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV-VI
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI: uczeń określa własne zainteresowania i uzdolnienia oraz kompetencje; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: uczeń określa własne zainteresowania i uzdolnienia oraz kompetencje. Cele szczegółowe:Uczeń: zna definicje cech osobowych, kwalifikacji oraz umiejętności zawodowych, poznaje zasób kluczowych kompetencji pracowniczych oraz określa zasób idealnych cech pracownika, ocenia zaangażowanie w wykonywane obowiązki osób pracujących, poznaje swoje własne kluczowe cechy i kompetencje, rozwija kompetencje logicznego myślenia i pracy zespołowej oraz potrafi wyrażać własne opinie. Metody pracy: miniwykład, dyskusja, burza mózgów, praca zespołowa. Środki dydaktyczne: Postacie z bajek (załącznik nr 1), kartki A4 – dla każdego ucznia i dla każdej z grup, pojemnik na losy [1]. Przewidywany czas realizacji: 45 min.Jaka jest moja inteligencja? Teoria inteligencji wielorakiej. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII-VIII
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe) oraz dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: rozwijanie umiejętności w zakresie rozpoznawania własnych zasobów oraz dokonywania syntezy przydatnych informacji o sobie w kontekście planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej. Cele szczegółowe:Uczeń: wyjaśnia pojęcie inteligencji wielorakiej, identyfikuje różne typy inteligencji według teorii Howarda Gardnera, rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe), dokonuje autoanalizy w kontekście różnych typów inteligencji, planuje, jak wykorzystać wiedzę o własnych typach inteligencji w kontekście przyszłej edukacji i kariery. Metody pracy: wykład informacyjny, praca indywidualna, dyskusja, praca w grupach. Środki dydaktyczne: Test inteligencji wielorakiej [1], kartki A5 i długopis – dla każdego ucznia, kartki A3 i przybory do pisania – dla każdej z 8 grup, Jaka to jest inteligencja wieloraka? (załącznik nr 1). Przewidywany czas realizacji: 45 min.Szukamy źródeł wiedzy. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII-VIII
Cel główny: rozwijanie umiejętności w zakresie identyfikacji i korzystania z różnych źródeł wiedzy. Cele szczegółowe:Uczeń: identyfikuje osoby i instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej, wyjaśnia, w jakich sytuacjach korzystać z pomocy zidentyfikowanych osób i instytucji, rozpoznaje wiarygodne źródła informacji edukacyjno-zawodowych, planuje, jak efektywnie korzystać z dostępnych źródeł wiedzy. Metody pracy: wykład informacyjny z użyciem rekwizytów, praca w grupach, mapa myśli, studium przypadku. Środki dydaktyczne: duże arkusze papieru i markery – dla każdej grupy, tablica lub flipchart i przybory do pisania, kartki A3 i piaski – dla każdego ucznia, kartki A4 i przybory do pisania – dla każdej grupy, Dokąd po pomoc? – studium przypadku (załącznik nr 1), 6 rekwizytów symbolizujących źródła wiedzy, np. lupa – symbolizująca doradcę zawodowego i pedagoga szkolnego; notes z ołówkiem – symbolizujący poradnię psychologiczno-pedagogiczną; teczka – symbolizująca powiatowy urząd pracy; zdjęcie rodzinne – symbolizujące rodziców; tablet lub smartfon (atrapa lub ilustracja) – symbolizujący zasoby internetowe; identyfikator – symbolizujący targi edukacyjne i zawodowe. Przewidywany czas realizacji: 45 min.Sprytne sposoby, by nie wyleciało z głowy. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII-VIII
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń określa aspiracje i potrzeby w zakresie własnego rozwoju i możliwe sposoby ich realizacji; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: rozwijanie świadomości uczniów na temat efektywnych technik uczenia się i zapamiętywania oraz kształtowanie umiejętności planowania własnego rozwoju. Cele szczegółowe, uczeń: identyfikuje i opisuje wybrane techniki pamięciowe, stosuje proste techniki pamięciowe w praktyce, określa swoje aspiracje i potrzeby w zakresie rozwoju osobistego, planuje konkretne działania wspierające realizację własnych celów edukacyjnych. Metody pracy: wykład informacyjny, burza mózgów, praca indywidualna, metoda loci, dyskusja, praca w parach. Środki dydaktyczne: tablica lub flipchart i przyrząd do pisania, kartki i przybory do pisania dla każdego ucznia. Przewidywany czas realizacji: 45 min.Uczę się uczyć się – co pomaga, a co przeszkadza mi w nauce? Scenariusz zajęć dla uczniów klas I–III
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III: uczeń planuje swoje działania lub działania grupy, wskazując na podstawowe czynności i zadania niezbędne do realizacji celu; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: uczeń planuje swoje działania lub działania grupy, wskazując na podstawowe czynności i zadania niezbędne do realizacji celu. Cele szczegółowe:Uczeń: poznaje pojęcie lifelong learning oraz zasady idei, określa czynniki, które motywują go do zdobywania wiedzy, określa czynniki sprzyjające sprawnej i skutecznej nauce oraz utrudniające ją, określa warunki i czas sprzyjający efektywnej nauce, potrafi wyrażać własne opinie, rozwija kompetencje związane z pracą zespołową. Metody pracy: miniwykład, dyskusja, burza mózgów, praca zespołowa, praca indywidualna, ekspresja twórcza. Środki dydaktyczne: Czynniki sprzyjające i utrudniające naukę (załącznik nr 1) – dla każdej z grup, kartki A4 w kolorze czerwonym i zielonym – dla każdej grupy po jednej kartce w każdym kolorze, kartki A4 (białe) – dla każdego ucznia, kolorowe kredki, flamastry, mazaki. Przewidywany czas realizacji: 45 min.Patrzę, słucham, dotykam – poznaję w całości. Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV–VI
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI: uczeń wskazuje różne sposoby zdobywania wiedzy, korzystając ze znanych mu przykładów, oraz omawia swój indywidualny sposób nauki; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: uczeń wskazuje różne sposoby zdobywania wiedzy, korzystając ze znanych mu przykładów, oraz omawia swój indywidualny sposób nauki. Cele szczegółowe:Uczeń: poznaje style uczenia się, potrafi wyjaśnić różnice pomiędzy poszczególnymi stylami uczenia się, potrafi wskazać wady i zalety stylów uczenia się, potrafi określić znaczenie wielozmysłowego poznawania nowych informacji, rozwija zdolność współpracy w zespole oraz kompetencje interpersonalne. Metody pracy: miniwykład, dyskusja, burza mózgów, praca zespołowa, zabawa edukacyjna, obserwacja, projekcja filmu edukacyjnego. Środki dydaktyczne: Tworzę wszystkimi zmysłami (załącznik nr 1), film dydaktyczny pt. Jak w pełni wykorzystać swój styl uczenia się? [1], po dwie kartki A4 – dla każdego ucznia, kartka A3 lub typu flipchart – trzy sztuki, trzy markery, sprzęt multimedialny z dostępem do Internetu (laptop lub tablica interaktywna). Przewidywany czas realizacji: 45 min.W jakiej formie i w jakim celu uczą się dorośli? Scenariusz zajęć dla klas VII–VIII
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń określa znaczenie uczenia się przez całe życie; wyjaśnia zjawiska i trendy zachodzące na współczesnym rynku pracy, z uwzględnieniem regionalnego i lokalnego rynku pracy; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: rozwijanie świadomości znaczenia uczenia się przez całe życie oraz zrozumienie form i celów edukacji dorosłych w kontekście wymogów współczesnego rynku pracy. Cele szczegółowe:Uczeń: określa znaczenie uczenia się przez całe życie, identyfikuje różne formy uczenia się dorosłych, analizuje cele edukacji dorosłych w kontekście rozwoju zawodowego, rozumie wpływ ciągłego uczenia się na adaptację do zmian na rynku pracy. Metody pracy: miniwykład, metoda „5×WHY”, praca indywidualna na tle grupy, praca w grupach, analiza przypadków. Środki dydaktyczne: tablica lub flipchart i markery, kartki i przybory do pisania – dla każdej grupy, kartka i długopis – dla każdego ucznia, Opis przypadków do analizy (załącznik nr 1). Przewidywany czas realizacji: 45 min.Konkurs dla doradców zawodowych – zapraszamy do zabawy!
Rozwiąż wykreślankę. Znajdź wszystkie ukryte w pionie, poziomie i na skos nazwy technik pamięciowych. Wyślij do końca bieżącego miesiąca na adres [email protected] e-mail z informacją, ile nazw udało ci się znaleźć. Wygraj atrakcyjne nagrody.Są na to sposoby, by weszło do głowy! Plakat
Kolorowy plakat zawiera informacje dedykowane uczniom szkoły podstawowej i ponadpodstawowej. Zawiera propozycje ciekawych technik mnemotechnicznych. Motywuje do poszerzania wiedzy na temat szybkich i efektywnych sposobów uczenia się.
Aktualnie przeglądasz
Listopad 2024 - Nr 63