• WSZYSTKIE
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020

Spis treści wydania drukowanego

Temat numeru

  • Lifelong learning – nauka na każdym etapie życia

    Współczesność charakteryzuje coraz więcej planowanych i nieoczekiwanych szybkich zmian. Zmiany demograficzne, rozwój nowoczesnych technologii i sztucznej inteligencji, big data, globalizacja, kryzysy generują konieczność aktualizacji i zdobywania nowej wiedzy, kompetencji i umiejętności [1]. Co sprawia, że edukacja przez całe życie jest koniecznością? Jakie obszary edukacji ustawicznej wyodrębnił Robert J. Kidd, i dlaczego są one tak istotne? Czym różni się kształcenie ustawiczne od idei lifelong learning? Jakie dokumenty i raporty Unii Europejskiej ukształtowały współczesne podejście do lifelong learning? Dlaczego koncepcja lifelong learning jest ważna dla najmłodszych, a nie tylko dla dorosłych? Jakie korzyści przynosi uczenie się przez całe życie w obliczu wyzwań współczesnego świata? Jakie cechy i kompetencje stają się kluczowe na rynku pracy dzięki lifelong learning?

Artykuły

  • Efektywne uczenie się. Wybrane techniki skutecznego zdobywania wiedzy i umiejętności

    Skuteczność procesu uczenia się mierzona jest efektywnością działań podejmowanych przez człowieka w jego życiu zawodowym bądź osobistym. Poznanie skutecznych metod zdobywania wiedzy i umiejętności pozwala na bycie bardziej konkurencyjnym w wielu dziedzinach życia. Ułatwia adaptację do wielu środowisk – edukacyjnych, zawodowych, społecznych i innych istotnych w życiu jednostki. Z artykułu dowiesz się m.in.: Czym jest efektywna nauka i jak wpływa na nasze codzienne życie? Jakie style uczenia się mogą pomóc w lepszym przyswajaniu wiedzy? Dlaczego motywacja i pozytywne nastawienie są kluczowe w skutecznym uczeniu się? W jaki sposób można utrzymać zaangażowanie na wysokim poziomie podczas nauki? Jak działa piramida uczenia się Edgara Dale’a i co z niej wynika? Jakie techniki mnemotechniczne mogą przyspieszyć i ułatwić zapamiętywanie informacji? Jakie inne techniki, takie jak gry dydaktyczne, mogą ułatwić naukę poprzez zabawę?
  • „Hej ho, do pracy by się szło”. Jaka forma pracy to moja bajka? Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV-VI

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI: uczeń określa własne zainteresowania i uzdolnienia oraz kompetencje; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: uczeń określa własne zainteresowania i uzdolnienia oraz kompetencje. Cele szczegółowe:Uczeń: zna definicje cech osobowych, kwalifikacji oraz umiejętności zawodowych, poznaje zasób kluczowych kompetencji pracowniczych oraz określa zasób idealnych cech pracownika, ocenia zaangażowanie w wykonywane obowiązki osób pracujących, poznaje swoje własne kluczowe cechy i kompetencje, rozwija kompetencje logicznego myślenia i pracy zespołowej oraz potrafi wyrażać własne opinie. Metody pracy: miniwykład, dyskusja, burza mózgów, praca zespołowa. Środki dydaktyczne: Postacie z bajek (załącznik nr 1), kartki A4 – dla każdego ucznia i dla każdej z grup, pojemnik na losy [1]. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • Jaka jest moja inteligencja? Teoria inteligencji wielorakiej. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII-VIII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe) oraz dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: rozwijanie umiejętności w zakresie rozpoznawania własnych zasobów oraz dokonywania syntezy przydatnych informacji o sobie w kontekście planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej. Cele szczegółowe:Uczeń: wyjaśnia pojęcie inteligencji wielorakiej, identyfikuje różne typy inteligencji według teorii Howarda Gardnera, rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe), dokonuje autoanalizy w kontekście różnych typów inteligencji, planuje, jak wykorzystać wiedzę o własnych typach inteligencji w kontekście przyszłej edukacji i kariery. Metody pracy: wykład informacyjny, praca indywidualna, dyskusja, praca w grupach. Środki dydaktyczne: Test inteligencji wielorakiej [1], kartki A5 i długopis – dla każdego ucznia, kartki A3 i przybory do pisania – dla każdej z 8 grup, Jaka to jest inteligencja wieloraka? (załącznik nr 1). Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • Szukamy źródeł wiedzy. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII-VIII

    Cel główny: rozwijanie umiejętności w zakresie identyfikacji i korzystania z różnych źródeł wiedzy. Cele szczegółowe:Uczeń: identyfikuje osoby i instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej, wyjaśnia, w jakich sytuacjach korzystać z pomocy zidentyfikowanych osób i instytucji, rozpoznaje wiarygodne źródła informacji edukacyjno-zawodowych, planuje, jak efektywnie korzystać z dostępnych źródeł wiedzy. Metody pracy: wykład informacyjny z użyciem rekwizytów, praca w grupach, mapa myśli, studium przypadku. Środki dydaktyczne: duże arkusze papieru i markery – dla każdej grupy, tablica lub flipchart i przybory do pisania, kartki A3 i piaski – dla każdego ucznia, kartki A4 i przybory do pisania – dla każdej grupy, Dokąd po pomoc? – studium przypadku (załącznik nr 1), 6 rekwizytów symbolizujących źródła wiedzy, np. lupa – symbolizująca doradcę zawodowego i pedagoga szkolnego; notes z ołówkiem – symbolizujący poradnię psychologiczno-pedagogiczną; teczka – symbolizująca powiatowy urząd pracy; zdjęcie rodzinne – symbolizujące rodziców; tablet lub smartfon (atrapa lub ilustracja) – symbolizujący zasoby internetowe; identyfikator – symbolizujący targi edukacyjne i zawodowe. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • Sprytne sposoby, by nie wyleciało z głowy. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII-VIII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń określa aspiracje i potrzeby w zakresie własnego rozwoju i możliwe sposoby ich realizacji; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: rozwijanie świadomości uczniów na temat efektywnych technik uczenia się i zapamiętywania oraz kształtowanie umiejętności planowania własnego rozwoju. Cele szczegółowe, uczeń: identyfikuje i opisuje wybrane techniki pamięciowe, stosuje proste techniki pamięciowe w praktyce, określa swoje aspiracje i potrzeby w zakresie rozwoju osobistego, planuje konkretne działania wspierające realizację własnych celów edukacyjnych. Metody pracy: wykład informacyjny, burza mózgów, praca indywidualna, metoda loci, dyskusja, praca w parach. Środki dydaktyczne: tablica lub flipchart i przyrząd do pisania, kartki i przybory do pisania dla każdego ucznia. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • Uczę się uczyć się – co pomaga, a co przeszkadza mi w nauce? Scenariusz zajęć dla uczniów klas I–III

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III: uczeń planuje swoje działania lub działania grupy, wskazując na podstawowe czynności i zadania niezbędne do realizacji celu; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: uczeń planuje swoje działania lub działania grupy, wskazując na podstawowe czynności i zadania niezbędne do realizacji celu. Cele szczegółowe:Uczeń: poznaje pojęcie lifelong learning oraz zasady idei, określa czynniki, które motywują go do zdobywania wiedzy, określa czynniki sprzyjające sprawnej i skutecznej nauce oraz utrudniające ją, określa warunki i czas sprzyjający efektywnej nauce, potrafi wyrażać własne opinie, rozwija kompetencje związane z pracą zespołową. Metody pracy: miniwykład, dyskusja, burza mózgów, praca zespołowa, praca indywidualna, ekspresja twórcza. Środki dydaktyczne: Czynniki sprzyjające i utrudniające naukę (załącznik nr 1) – dla każdej z grup, kartki A4 w kolorze czerwonym i zielonym – dla każdej grupy po jednej kartce w każdym kolorze, kartki A4 (białe) – dla każdego ucznia, kolorowe kredki, flamastry, mazaki. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • Patrzę, słucham, dotykam – poznaję w całości. Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV–VI

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI: uczeń wskazuje różne sposoby zdobywania wiedzy, korzystając ze znanych mu przykładów, oraz omawia swój indywidualny sposób nauki; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: uczeń wskazuje różne sposoby zdobywania wiedzy, korzystając ze znanych mu przykładów, oraz omawia swój indywidualny sposób nauki. Cele szczegółowe:Uczeń: poznaje style uczenia się, potrafi wyjaśnić różnice pomiędzy poszczególnymi stylami uczenia się, potrafi wskazać wady i zalety stylów uczenia się, potrafi określić znaczenie wielozmysłowego poznawania nowych informacji, rozwija zdolność współpracy w zespole oraz kompetencje interpersonalne. Metody pracy: miniwykład, dyskusja, burza mózgów, praca zespołowa, zabawa edukacyjna, obserwacja, projekcja filmu edukacyjnego. Środki dydaktyczne: Tworzę wszystkimi zmysłami (załącznik nr 1), film dydaktyczny pt. Jak w pełni wykorzystać swój styl uczenia się? [1], po dwie kartki A4 – dla każdego ucznia, kartka A3 lub typu flipchart – trzy sztuki, trzy markery, sprzęt multimedialny z dostępem do Internetu (laptop lub tablica interaktywna). Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • W jakiej formie i w jakim celu uczą się dorośli? Scenariusz zajęć dla klas VII–VIII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń określa znaczenie uczenia się przez całe życie; wyjaśnia zjawiska i trendy zachodzące na współczesnym rynku pracy, z uwzględnieniem regionalnego i lokalnego rynku pracy; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: rozwijanie świadomości znaczenia uczenia się przez całe życie oraz zrozumienie form i celów edukacji dorosłych w kontekście wymogów współczesnego rynku pracy. Cele szczegółowe:Uczeń: określa znaczenie uczenia się przez całe życie, identyfikuje różne formy uczenia się dorosłych, analizuje cele edukacji dorosłych w kontekście rozwoju zawodowego, rozumie wpływ ciągłego uczenia się na adaptację do zmian na rynku pracy. Metody pracy: miniwykład, metoda „5×WHY”, praca indywidualna na tle grupy, praca w grupach, analiza przypadków. Środki dydaktyczne: tablica lub flipchart i markery, kartki i przybory do pisania – dla każdej grupy, kartka i długopis – dla każdego ucznia, Opis przypadków do analizy (załącznik nr 1). Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • Konkurs dla doradców zawodowych – zapraszamy do zabawy!

    Rozwiąż wykreślankę. Znajdź wszystkie ukryte w pionie, poziomie i na skos nazwy technik pamięciowych. Wyślij do końca bieżącego miesiąca na adres [email protected] e-mail z informacją, ile nazw udało ci się znaleźć. Wygraj atrakcyjne nagrody.
  • Są na to sposoby, by weszło do głowy! Plakat

    Kolorowy plakat zawiera informacje dedykowane uczniom szkoły podstawowej i ponadpodstawowej. Zawiera propozycje ciekawych technik mnemotechnicznych. Motywuje do poszerzania wiedzy na temat szybkich i efektywnych sposobów uczenia się.

Aktualnie przeglądasz

Listopad 2024 - Nr 63
DQ