- WSZYSTKIE
- 2024
- 2023
- 2022
- 2021
- 2020
Spis treści wydania drukowanego
Temat numeru
Postawa nonkonformizmu w edukacji i pracy zawodowej
Nonkonformizm, będący oznaką krytycznego myślenia jednostki i często „drogą pod prąd”, w kontekście długoterminowego rozwoju osobistego i zawodowego może stać się siłą napędową zmian i innowacji. Jednak zarówno w edukacji, jak i pracy zawodowej rodzi konieczność zmierzenia się z licznymi wyzwaniami. Z artykułu dowiesz się m.in.: Czym jest nonkonformizm? Jakie cechy charakteryzują osoby o postawie nonkonformistycznej? Jak nonkonformizm wpływa na indywidualny rozwój i zmiany społeczne? Jakie wyzwania stoją przed nonkonformistycznymi uczniami i nauczycielami w obecnym systemie edukacyjnym? Jakie korzyści niesie za sobą wspieranie nonkonformizmu w edukacji? Czy nonkonformizm uczniów może prowadzić do odkryć i innowacji? Jak nonkonformizm przejawia się w środowisku pracy? Jakie są potencjalne korzyści i wyzwania nonkonformizmu w karierze zawodowej? Dlaczego w niektórych organizacjach nonkonformiści mogą być postrzegani jako trudni współpracownicy? W jaki sposób firmy i organizacje wspierają postawy nonkonformistyczne? Jakie metody i programy edukacyjne sprzyjają rozwijaniu nonkonformizmu w szkole? Dlaczego dialog i wzajemne zrozumienie są kluczowe w kształtowaniu środowiska otwartego na nonkonformizm? Czy można znaleźć równowagę między konformizmem a nonkonformizmem?
Artykuły
Nonkonformistyczna ścieżka kariery edukacyjno-zawodowej
Pewni siebie i otwarci na nowe doświadczenia młodzi ludzie chętnie poszukują alternatywnych dróg samorozwoju. Nie wszyscy chcą naśladować sposób postępowania starszych pokoleń lub dopasowywać się do narzucanych społecznie schematów. Nonkonformistyczna ścieżka edukacyjno- zawodowa staje się coraz bardziej popularna. Podążanie nią może być wymagającym odwagi i samozaparcia wyzwaniem. Podjęcie go być może zaprocentuje korzyściami wynikającymi między innymi z poznania alternatywnych metod nauki i unikalnych możliwości kariery. Osoby decydujące się obrać niekonwencjonalny kierunek kształcenia i rozwoju kariery zawodowej odnajdują swoje miejsce w świecie, łącząc pasje z pracą – redefiniują pojęcie sukcesu. Warto zwrócić uwagę uczniów na znaczenie postawy nonkonformistycznej w kreowaniu osobistej kariery edukacyjno-zawodowej. Z artykułu dowiesz się m.in.: Czym jest nonkonformistyczna ścieżka edukacyjno-zawodowa i dlaczego staje się coraz bardziej popularna? Jakie korzyści może przynieść podążanie niekonwencjonalną drogą kariery? Dlaczego postawa nonkonformistyczna jest ważna w rozwoju indywidualnej kariery zawodowej? Jakie wyzwania mogą napotkać osoby decydujące się na nonkonformistyczne podejście do edukacji i pracy? Jakie cechy sprawiają, że niektórzy nonkonformiści odnoszą sukces w nietypowych zawodach? Jakie znane postacie stały się symbolem sukcesu dzięki nieszablonowemu myśleniu i działaniu? Czy każdy może obrać własną drogę zawodową, inspirując się przykładem takich osób jak Steve Jobs czy Banksy? Jakie organizacje i programy wspierają młodych ludzi w rozwijaniu alternatywnych ścieżek kariery? Jakie narzędzia i strategie mogą pomóc w promowaniu postawy nonkonformistycznej w edukacji? Dlaczego wyjście ze strefy komfortu jest tak ważne w procesie rozwoju osobistego i zawodowego? Jak nauczyciele mogą inspirować i wspierać uczniów w odkrywaniu własnej, unikalnej drogi kariery? W jaki sposób nonkonformizm może stać się kluczem do sukcesu w nowoczesnym, cyfrowym świecie?Detektyw zawodów. Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV-VI
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI: uczeń wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach oraz samodzielnie dociera do informacji i korzysta z różnych źródeł wiedzy; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cele główne: uczeń wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach, uczeń samodzielnie dociera do informacji i korzysta z różnych źródeł wiedzy. Cele szczegółowe: Uczeń: kształtuje proaktywną postawę wobec rynku pracy, poznaje nowe zawody o nietypowym charakterze zadań zawodowych, w tym dawne i ginące, wie, na czym polega praca ludzi różnych profesji, rozwija kompetencje logicznego i analitycznego myślenia, potrafi wykorzystać narzędzia i różne źródła informacji, potrafi wyrażać własne opinie, rozwija zdolność współpracy w zespole oraz kompetencje interpersonalne. Metody pracy: miniwykład, dyskusja, burza mózgów, praca zespołowa, gra (krzyżówka) dydaktyczna. Środki dydaktyczne: Detektyw zawodów – krzyżówka zawodowa (załącznik nr 1) – dla każdej z grup, smartfony z dostępem do Internetu, kartki A4 lub A3 – dla każdej grupy. Przewidywany czas realizacji: 45 min.NGO, czyli trzeci sektor. O czym mowa? Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe); załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: uczeń wyjaśnia zjawiska i trendy zachodzące na współczesnym rynku pracy, z uwzględnieniem rynku regionalnego i lokalnego. Cele szczegółowe: Uczeń: rozumie, czym są organizacje pozarządowe (NGO), rozumie rolę i znaczenie NGO w społeczeństwie, doskonali umiejętność angażowania się w działania społeczne i wolontariat. Metody pracy: praca zespołowa, burza mózgów, praca grupowa. Środki dydaktyczne: flipchart i pisaki, kartki A4, Tworzymy własną organizację pozarządową (załącznik nr 1) – dla każdej grupy. Przewidywany czas realizacji: 45 min.Konformista czy nonkonformista – miejsce pracy dla mnie komfortowe. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń rozpoznaje swoje możliwości i ograniczenia w zakresie wykonywania zadań zawodowych i uwzględnia je w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: rozwijanie umiejętności uczniów w zakresie rozpoznawania własnych preferencji, możliwości i ograniczeń związanych z różnymi stylami pracy oraz wykorzystanie tej wiedzy w planowaniu ścieżkiedukacyjno-zawodowej. Cele szczegółowe: Uczeń: rozumie pojęcia i identyfikuje cechy konformizmu i nonkonformizmu w kontekście środowiska pracy, analizuje zalety i wady różnych stylów pracy, interpretuje ogłoszenia o pracę pod kątem preferowanego stylu pracy, rozwija umiejętność kreatywnego myślenia w projektowaniu środowiska pracy. Metody pracy: praca indywidualna, scenki sytuacyjne (role-play), praca w parach, praca w grupach. Środki dydaktyczne: kartka i długopis – dla każdego ucznia, Różne style pracy – scenki sytuacyjne (role-play) (załącznik nr 1), Analiza ogłoszeń o pracę (załącznik nr 2), kartka i długopis bądź kartka A4 i narzędzia do pisania (w tym mazaki) – dla każdej grupy. Przewidywany czas realizacji: 45 min.Czy jestem nonkonformistą? Samopoznanie. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII-VIII
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: rozwijanie umiejętności uczniów w zakresie rozpoznania, analizowania i odpowiedniego rozumienia pojęcia nonkonformizmu. Cele szczegółowe:Uczeń: rozumie pojęcie nonkonformizmu, potrafi rozpoznać zachowania nonkonformistyczne, analizuje pozytywne i negatywne aspekty nonkonformizmu, ocenia własny poziom nonkonformizmu. Metody pracy: burza mózgów, miniwykład z dyskusją grupową, praca w parach, praca indywidualna. Środki dydaktyczne: tablica lub flipchart, pisak, Czy jestem nonkonformistą? (załącznik nr 1) – dla każdego ucznia, kartka i długopis – dla każdej pary oraz dla każdego ucznia. Przewidywany czas realizacji: 45 min.Praca dla osoby odważnej. Czy to dla mnie? Scenariusz zajęć dla uczniów klas I-III
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III: uczeń opisuje rolę zdolności i zainteresowań w wykonywaniu danego zawodu; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: uczeń opisuje rolę zdolności, predyspozycji i zainteresowań w wykonywaniu danego zawodu. Cele szczegółowe: Uczeń: poznaje zawody obarczone zwiększonym ryzykiem ich wykonywania oraz charakteryzujące się odwagą, definiuje pojęcie odwagi, określa swoje samopoczucie i poziom odwagi w codziennym życiu, rozwija kompetencje logicznego myślenia, ekspresji twórczej oraz pogłębia zdolności interpersonalne, oswaja swoją śmiałość przed wystąpieniami publicznymi. Metody pracy: miniwykład, dyskusja, pogadanka, kolaż, ekspresja plastyczna, burza mózgów, praca zespołowa. Środki dydaktyczne: Odznaka bohatera (załącznik nr 1) – dla każdego ucznia, maskotka, np. w kształcie potworka/diabełka, klej, kolorowe gazety dla dzieci, kolorowe kredki, mazaki lub flamastry. Przewidywany czas realizacji: 45 min.„Zmiana zaczyna się wtedy, gdy kończy się komfort” – wyjście ze strefy komfortu. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe); załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: uczeń określa aspiracje i potrzeby w zakresie własnego rozwoju i możliwe sposoby ich realizacji. Cele szczegółowe: Uczeń: rozumie znaczenie pojęcia „strefa komfortu”, rozumie korzyści płynące z wychodzenia ze strefy komfortu, doskonali umiejętność podejmowania wyzwań i odkrywania nowych możliwości swojego rozwoju. Metody pracy: praca zespołowa, praca indywidualna, praca w parach, dyskusja, rozmowa kierowana. Środki dydaktyczne: flipchart i pisaki, kartki A4, Zbiór inspirujących cytatów o wychodzeniu ze strefy komfortu (załącznik nr 1). Przewidywany czas realizacji: 45 min.Nowe rozwija! Plakat
Atrakcyjny graficznie plakat skierowany jest do uczniów szkoły podstawowej. Zwraca uwagę na istnienie strefy komfortu, a także wynikających z pozostawania w niej strat i korzyści. Ma na celu motywowanie uczniów do odwagi i wysiłku – podejmowania prób wychodzenia ze strefy komfortu, w celu samorozwoju.Konkurs dla doradców zawodowych
Sprawdź swoją wiedzę i rozwiąż krzyżówkę. Wyślij utworzone hasło (wraz ze swoim imieniem i nazwiskiem) e-mailem na adres [email protected] do końca bieżącego miesiąca. Wygraj atrakcyjne nagrody.Listy, paczki, przesyłki. 9 października – Dzień Poczty Polskiej. Scenariusz zajęć dla uczniów klas I-III
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III: uczeń opisuje rolę zdolności i zainteresowań w wykonywaniu danego zawodu oraz posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cele główne: uczeń opisuje rolę zdolności i zainteresowań w wykonywaniu danego zawodu, uczeń posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny. Cele szczegółowe, uczeń: pogłębia wiedzę o profesjach funkcjonujących na rynku pracy, wymienia główne zadania i czynności zawodowe charakterystyczne dla pracy osób dostarczających listy i przesyłki, potrafi określić zakres zdolności i predyspozycji zawodowych osób dostarczających listy i przesyłki, wymienia przybory i narzędzia przydatne w pracy osób dostarczających listy i przesyłki. Metody pracy: miniwykład, dyskusja, burza mózgów, quiz, projekcja filmowa, praca indywidualna, praca zespołowa. Środki dydaktyczne: film pt. Jak dawniej przesyłano wiadomości? [1], film pt. Listonosz [2], quiz pt. Zadania listonosza [3], kolorowe kredki, mazaki, flamastry, laptop i rzutnik/tablica interaktywna wraz z dostępem do Internetu, kartki pocztowe – dla każdego ucznia. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
Aktualnie przeglądasz
Październik 2024 - Nr 62