• WSZYSTKIE
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020

Spis treści wydania drukowanego

Temat numeru

  • Wsparcie ucznia w określeniu swoich zainteresowań – lepszym poznaniu siebie

    Odkrywanie własnych zainteresowań i pasji to proces, w trakcie którego młodzi ludzie mają okazję do lepszego zrozumienia i poznania siebie. Ta wiedza warunkuje ich przyszłe wybory życiowe – w tym edukacyjne i zawodowe. Nauczyciele mają wyjątkową szansę wspierać uczniów w procesie samopoznania i odkrywania pasji. W jaki sposób pomóc uczniom znaleźć i określić swoje zainteresowania? Jak nauczyć ich wykorzystywania umiejętności związanych z pasją do planowania i realizacji ścieżki edukacyjno-zawodowej? Z artykułu dowiesz się m.in.: Jak nauczyciele mogą wspierać uczniów w odkrywaniu ich pasji? Dlaczego określenie zainteresowań jest kluczowe dla młodych ludzi? W jaki sposób zainteresowania wpływają na motywację do nauki i budowanie poczucia własnej wartości? Jakie narzędzia i techniki mogą pomóc uczniom w identyfikacji ich pasji? W jaki sposób doradcy zawodowi mogą wspierać uczniów w rozwijaniu ich zainteresowań? Dlaczego rozwój zainteresowań jest istotny nie tylko zawodowo, ale także dla ogólnego rozwoju osobowości? Jakie są najlepsze praktyki dla nauczycieli i doradców w pracy nad samopoznaniem uczniów?

Artykuły

  • „Wybierz pracę, którą kochasz, i nie przepracujesz ani jednego dnia więcej w Twoim życiu”. Czy Konfucjusz miał rację?

    Zawarte w tytule artykułu słowa Konfucjusza [1] brzmią bardzo kusząco dla każdej osoby poszukującej swojego miejsca na rynku pracy. Aktywność zawodowa niosąca radość i poczucie satysfakcji, będąca pasją i przyjemnością, to marzenie. Być może jest ono możliwe do zrealizowania – dzięki dobremu zaprojektowaniu własnej kariery i poznaniu osobistych potrzeb, możliwości i zasobów. Mądry i świadomy wybór ścieżki zawodowej oraz koncentracja uwagi na pozytywnych aspektach pracy mogą sprawić, że słowo „praca” będzie kojarzyć się z „pasją”. Wówczas słowa chińskiego filozofa nabiorą większego i głębszego znaczenia.  Z artykułu dowiesz się m.in.: Jakie cechy charakteru pomagają w odnalezieniu prawdziwej pasji w pracy? Czy możliwe jest połączenie pasji z pracą zawodową? Jakie pytania warto sobie zadać, szukając idealnej pracy? W jaki sposób pasja może stać się siłą napędową w karierze zawodowej? Jakie mogą być negatywne konsekwencje przekształcenia pasji w pracę? Jakie kompetencje warto rozwijać, aby praca nie stała się rutyną? Czy można osiągnąć spełnienie zawodowe, łącząc pasję z codziennymi obowiązkami?
  • Hobby a zawód. O czym świadczą moje zainteresowania? Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV-VI

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI: uczeń określa własne zainteresowania i uzdolnienia oraz kompetencje; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: uczeń określa własne zainteresowania, uzdolnienia i kompetencje. Cele szczegółowe:Uczeń: kształtuje proaktywną postawę wobec własnej przyszłości zawodowej, kreuje swoją przyszłość edukacyjno-zawodową, opisuje, czym jest hobby i praca, potrafi wymienić różnice pomiędzy wykonywaniem pracy zawodowej a realizacją pozazawodowego hobby, rozwija kompetencje logicznego i analitycznego myślenia, rozwija kompetencje związane z komunikacją interpersonalną i pracą zespołową. Metody pracy: miniwykład, dyskusja, burza mózgów, praca indywidualna, praca zespołowa. Środki dydaktyczne: O czym świadczą moje zainteresowania i hobby? (załącznik nr 1) – dla każdego ucznia, kartka A3 lub typu flipchart – 2 sztuki, karteczki samoprzylepne, taśma malarska lub masa plastyczna mocująca. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • Sto pomysłów na hobby. Czym interesują się inni? Co zainteresuje mnie? Scenariusz zajęć dla uczniów klas I-III

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III: uczeń podaje przykłady różnorodnych zainteresowań ludzi; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: uczeń podaje przykłady różnorodnych zainteresowań ludzi. Cele szczegółowe:Uczeń: kształtuje proaktywną postawę wobec własnej przyszłości zawodowej, opisuje, czym są zainteresowania i hobby, określa, jakie funkcje pełnią zainteresowania i hobby w życiu człowieka, określa zainteresowania osób ze swojego najbliższego środowiska, rozwija kompetencje związane z logicznym i analitycznym myśleniem, kreatywnością oraz komunikacją interpersonalną. Metody pracy: dyskusja, burza mózgów, praca zespołowa, praca indywidualna, ekspresja plastyczna, zabawa dydaktyczna. Środki dydaktyczne: Pomysły na dziecięce hobby (załącznik nr 1), pojemnik na losy (np. kapelusz, wiaderko, worek), kartki A4 – dla każdego ucznia, kolorowe kredki lub flamastry, nagroda, np. słodycz, owoc, drobny upominek lub zabawka, spędzenie godziny lekcyjnej w rekreacyjnej części szkoły. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • Opowiem ci o moich zainteresowaniach. Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV-VI

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI, uczeń: prezentuje swoje zainteresowania i uzdolnienia wobec innych osób z zamiarem zaciekawienia odbiorców; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: uczeń prezentuje swoje zainteresowania i uzdolnienia wobec innych osób z zamiarem zaciekawienia odbiorców. Cele szczegółowe:Uczeń: wyjaśnia pojęcie: zainteresowania, potrafi zaprezentować własne zainteresowania i uzdolnienia w sposób twórczy, interesujący dla odbiorcy, wskazuje możliwości wykorzystania swoich zainteresowań i uzdolnień w przyszłej pracy zawodowej. Metody pracy: praca grupowa, praca indywidualna, burza mózgów, rozmowa kierowana. Środki dydaktyczne: karteczki samoprzylepne, pisaki, Opowiem ci o moich zainteresowaniach i uzdolnieniach (załącznik nr 1) – dla każdego ucznia. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • Gdy pasja stanie się pracą… – bilans zysków i strat. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII-VIII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń planuje ścieżkę edukacyjno-zawodową, uwzględniając konsekwencje podjętych wyborów; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cele główne: uczeń, na podstawie analizy, sporządza bilans zysków i strat wynikających z przekształcenia pasji w pracę, uczeń, uwzględniając konsekwencje podjętych wyborów, planuje ścieżkę edukacyjno-zawodową. Cele szczegółowe:Uczeń: analizuje możliwości przekształcenia pasji w pracę, określa potencjalne zyski i straty wynikające z przekształcenia pasji w pracę, zastanawia się, jak zadbać o równowagę między życiem zawodowym a prywatnym, dokonuje refleksji nad osobistymi wartościami i priorytetami, dokonuje oceny znaczenia pasji w swoim życiu. Metody pracy: praca indywidualna, praca w grupach, burza mózgów, praca z ilustracją. Środki dydaktyczne: karteczki samoprzylepne, arkusze flipchart, mazaki, pudełko, Balon z pasją (załącznik nr 1) – dla każdego ucznia, Cytaty z pudełka (załącznik nr 2). Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • Jak znaleźć to, co kocham? O sposobach poszukiwania hobby. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII-VIII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe); załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: uczeń rozpoznaje własne zasoby, w tym własne zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje i predyspozycje zawodowe. Cele szczegółowe:Uczeń: kształtuje proaktywną postawę wobec własnej przyszłości zawodowej, potrafi zdefiniować pojęcie „hobby”, potrafi zidentyfikować własne zasoby na podstawie własnych zainteresowań i dokonuje analizy posiadanych kompetencji, zna sposoby poszukiwania hobby, poszerza wiedzę w zakresie kompetencji zawodowych niezbędnych do wejścia na rynek pracy. Metody pracy: miniwykład, dyskusja, burza mózgów, praca zespołowa, praca indywidualna, projekcja filmu dydaktycznego. Środki dydaktyczne: Kluczowe zasoby w realizacji mojego hobby (załącznik nr 1) – dla każdego ucznia, film pt. Jak znaleźć hobby? Sposoby na znalezienie swojej pasji! [1] kartka A3 lub typu flipchart – dla każdej grupy, mazaki lub flamastry. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • Twoja kolej? 16 września Europejski Dzień Maszynisty. Scenariusz zajęć dla uczniów klas I-III

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III: uczeń opisuje rolę zdolności i zainteresowań w wykonywaniu danego zawodu; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cele główne: uczeń poznaje najważniejsze kompetencje zawodowe i zadania maszynisty, uczeń decyduje, czy posiada określone cechy. Cele szczegółowe, uczeń: poszerza wiedzę na temat obowiązków i odpowiedzialności wynikających z pełnionego zawodu, określa własne mocne strony i predyspozycje, rozwija kompetencje kreatywnego myślenia. Metody pracy: burza mózgów, praca z materiałem filmowym, praca indywidualna, praca w parach. Środki dydaktyczne: Pociąg pełen moich mocnych stron (załącznik nr 1) – dla każdego ucznia, Krzyżówka z konduktorem (załącznik nr 2) – dla każdej pary, film pt. Dzień kolejarza 2019 [1], laptop/tablica interaktywna, dostęp do Internetu, kolorowe kredki, kleje, nożyczki. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • Po co człowiekowi pasje? Scenariusz zajęć dla uczniów II–VIII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń określa aspiracje i potrzeby w zakresie własnego rozwoju i możliwe sposoby ich realizacji; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: uczeń określa aspiracje i potrzeby w zakresie własnego rozwoju i możliwe sposoby ich realizacji. Cele szczegółowe:Uczeń: wyjaśnia, czym jest pasja, i ocenia jej znaczenie w swoim życiu, wyraża swoje skojarzenia i refleksje na temat pasji, przedstawia znaczenie pasji poprzez porównania do różnych przedmiotów i zjawisk, identyfikuje i opisuje pasje osób z najbliższego otoczenia. Metody pracy: praca indywidualna, praca w parach i grupach, porównania, praca z ilustracjami. Środki dydaktyczne: tablica interaktywna lub rzutnik, kartki A4, karteczki samoprzylepne, Krzyżówka pasjonata (załącznik nr 1), Skojarzenia z pasją (załącznik nr 2), Stwierdzenia (załącznik nr 3). Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • Konkurs dla doradców zawodowych – zapraszamy do zabawy!

    Sprawdź swoją wiedzę i rozwiąż znajdujący się poniżej quiz. Otrzymane hasło (wraz ze swoim imieniem i nazwiskiem) wyślij e-mailem na adres [email protected] do końca bieżącego miesiąca. Wygraj atrakcyjne nagrody.
  • Pasja – coś co uskrzydla. Plakat

    Plakat skierowany do uczniów szkoły podstawowej odpowiada na pytania dotyczące wartości wynikających z posiadania pasji. Na grafice zawarto odpowiedzi na pytania: Dlaczego warto mieć pasję? Jaki jest związek pomiędzy pasją a wyborem szkoły lub pracy? Jak znaleźć odpowiedź na pytanie: „Co mnie pasjonuje?”.

Aktualnie przeglądasz

Wrzesień 2024 - Nr 61
doradztwo zawodowe 61