- WSZYSTKIE
- 2022
- 2021
- 2020
- 2019
Spis treści wydania drukowanego
Temat numeru
O kompetencji wyróżniającej słów kilka
Kompetencja to wiedza, nabyte umiejętności, postawy, które umożliwiają jednostce wykonywanie zadań w ramach różnych podejmowanych czynności. Coraz częściej jednak podczas konferencji czy debat poświęconych doradztwu zawodowemu spotykamy się z pojęciem kompetencji wyróżniającej. I jej poświęcimy niniejszy artykuł.
Artykuły
Rola rodziców w tranzycji ósmoklasisty ze szkoły podstawowej do ponadpodstawowej
W proces tranzycji uczniów klas ósmych angażują się różne osoby. W szkole wiele działań podejmują wychowawcy klas, nauczyciele przedmiotów, specjaliści, osoby będące przedstawicielami środowiska lokalnego. W ten proces angażują się również rodzice. Dlaczego? Jak? W jakim celu? Odpowiedzi znajdziesz w niniejszym artykule.Uczeń z zespołem Aspergera – co powinien wiedzieć doradca zawodowy?
Każda klasa to zbiór niepowtarzalnych indywidualności. Wśród nich może znaleźć się uczeń z zespołem Aspergera. Podejmując naukę w szkole, uczeń z zespołem Aspergera ma prawo oczekiwać, że zostanie w niej przygotowany do życia i pracy. Jak zatem wesprzeć ucznia z zespołem Aspergera w planowaniu kariery? Co na jego temat powinien wiedzieć doradca zawodowy? Lektura artykułu pozwoli na wzbogacenie wiedzy na temat uczniów z zespołem Aspergera. Pozwoli również lepiej ich zrozumieć i rozpoznać potrzeby. Dostarczy nauczycielom i doradcom zawodowym podpowiedzi i praktycznych wskazówek do wykorzystania podczas pracy doradczej.1. W zdrowym ciele
Scenariusz zajęć dla uczniów klas I–III. Cel główny: poznawanie specyfiki pracy w przykładowych zawodach związanych ze sportem. Cele szczegółowe, uczeń: wymienia zawody związane ze sportem i ruchem fizycznym, opisuje podstawową specyfikę pracy w tych zawodach, określa czynności zawodowe w przykładowych zawodach. Metody pracy: burza mózgów, drama (stop-klatka), praca w parach, miniwykład, dyskusja. Środki dydaktyczne: odtwarzacz z muzyką taneczną, Kolorowo na sportowo (załącznik nr 1 – dla pary), kredki. Przewidywany czas realizacji: 45 min. Z artykułu dowiesz się m.in.: Scenariusz przeznaczony jest do pracy w parach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III, uczeń: opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach, omawia znaczenie zaangażowania różnych zawodów w kształt otoczenia, w którym funkcjonuje, załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).2. Kto? Co? Komu?
Scenariusz zajęć dla uczniów klasy III. Cel główny: poznawanie specyfiki pracy w przykładowych zawodach wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu. Cele szczegółowe, uczeń: wymienia zawody wykonywane w bliższym i dalszym otoczeniu, opisuje podstawową specyfikę pracy w tych zawodach, określa czynności zawodowe w przykładowych zawodach, omawia ich znaczenie w codziennym życiu. Metody pracy: rozmowa kierowana, praca w grupach, dyskusja. Środki dydaktyczne: Karty z zawodami (załącznik nr 1 – po jednej sztuce dla każdego ucznia), Kto? Co? Komu? (załącznik nr 2 – po jednej sztuce dla każdej grupy – do pocięcia, do pobrania ze strony www.doradztwoszkolne.pl), przybory do pisania, nożyczki. Przewidywany czas realizacji: 45 min. Z artykułu dowiesz się m.in.: Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III, uczeń: podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach, omawia znaczenie zaangażowania różnych zawodów w kształt otoczenia, w którym funkcjonuje, załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).3. Zdobywać szczyty
Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV–VI. Cel główny: zapoznanie uczniów z zawodami związanymi z ratownictwem górskim. Cele szczegółowe, uczeń: poznaje zawód ratownika górskiego, poznaje specyfikę tego zawodu, poznaje wymagania, które są związane z pracą w ratownictwie górskim. Metody pracy: praca indywidualna, miniwykład, dyskusja. Środki dydaktyczne: Zdobywać szczyty (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia). Przewidywany czas realizacji: 45 min. Z artykułu dowiesz się m.in.: Scenariusz przeznaczony jest do pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI, uczeń: wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach, załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).4. O decyzjach
Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV–VI. Cel główny: przygotowanie uczniów do próbowania samodzielnego podejmowania decyzji w sprawach związanych bezpośrednio lub pośrednio z nimi. Cele szczegółowe, uczeń: rozwija umiejętność podejmowania decyzji, potrafi wskazać różnice między podejmowaniem decyzji indywidualnie i grupowo. Metody pracy: praca w grupie, zdanie niedokończone, dyskusja. Środki dydaktyczne: tablica/flipchart, karteczki samoprzylepne – 1 dla każdego ucznia, Zabieram/Zabieramy (załącznik nr 1 – jeden egzemplarz dla każdego ucznia), arkusz papieru typu flipchart, masa mocująca, pisaki. Z artykułu dowiesz się m.in.: Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupie przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI, uczeń: próbuje samodzielnie podejmować decyzje w sprawach związanych bezpośrednio lub pośrednio z jego osobą, załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).5. Dziecinnie proste
Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV–VI. Cel główny: określanie swoich mocnych stron, umiejętności i uzdolnień. Cele szczegółowe, uczeń: wyjaśnia znaczenie znajomości swoich mocnych stron, umiejętności i uzdolnień dla swojej przyszłości, wymienia swoje mocne strony i umiejętności nabyte w różnych okresach życia, określa sposoby rozwoju swoich umiejętności i mocnych stron w przyszłości. Metody pracy: dyskusja, praca indywidualna, autorefleksja, rozmowa kierowana. Środki dydaktyczne: Ciągle się rozwijam! (załącznik nr 1 – po jednym dla każdego ucznia), przybory do pisania. Przewidywany czas realizacji: 45 min. Z artykułu dowiesz się m.in.: Scenariusz przeznaczony jest do pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI, uczeń: określa własne zainteresowania i uzdolnienia oraz kompetencje; wskazuje swoje mocne strony oraz możliwości ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia, załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).6. Kto pracuje na dachu?
Scenariusz zajęć dla uczniów kas IV–VI. Cel główny: porządkowanie i utrwalanie wiadomości na temat zawodów, w których pracuje się na dachu. Cele szczegółowe, uczeń: wymienia przykładowe zawody, w których pracuje się na dachu, wymienia narzędzia, atrybuty pracy w tych zawodach, opisuje specyfikę pracy w tych zawodach. Metody pracy: rozmowa kierowana, praca w parach. Środki dydaktyczne: Kto pracuje na dachu? (załącznik nr 1 – po jednym dla każdej grupy), przybory do pisania. Przewidywany czas realizacji: 45 min. Z artykułu dowiesz się m.in.: Scenariusz przeznaczony jest do pracy w parach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI, uczeń: wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach; załącznik nr 2 z rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).7. As w rękawie
Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV–VI. Cel główny: przygotowanie uczniów do wskazywania swoich mocnych stron oraz możliwości ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia. Cele szczegółowe, uczeń: wskazuje swoje mocne strony, potrafi określić znaczenie wybranych mocnych stron w życiu codziennym/zawodowym człowieka. Metody pracy: bank pomysłów, praca w grupie, praca zespołowa, dyskusja. Środki dydaktyczne: tablica/flipchart, arkusze papieru A3 – jeden egzemplarz dla każdej grupy, Mocne strony (załącznik nr 1 – koperta z pociętymi kartonikami), Używam mocnych stron (załącznik nr 2 – jeden egzemplarz dla każdego ucznia), pisaki. Przewidywany czas realizacji: 45 min. Z artykułu dowiesz się m.in.: Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupie przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI, uczeń: wskazuje swoje mocne strony oraz możliwości ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia, załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).8. Krok naprzód
Scenariusz zajęc dla uczniów klas VIII. Cel główny: przygotowanie uczniów do określania celów i planów edukacyjno-zawodowych, uwzględniając własne zasoby. Cele szczegółowe, uczeń: uzasadnia wybór wybranego typu szkoły ponadpodstawowej, formułuje cele i plany na przyszłość, podaje przykłady działań, które planuje podejmować w szkole ponadpodstawowej. Metody pracy: zdania niedokończone, plakat, praca w grupach, praca indywidualna, dyskusja. Środki dydaktyczne: tablica/flipchart, 3 arkusze papieru flipchart, W nowej szkole (załącznik nr 1 – jeden egzemplarz dla każdego ucznia), masa mocująca, pisaki. Przewidywany czas realizacji: 45 min. Z artykułu dowiesz się m.in.: Scenariusz przeznaczony jest do pracy grupowej i indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: określa cele i plany edukacyjno-zawodowe, uwzględniając własne zasoby, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).9. Jeżeli będę… Jeśli nie będę…
Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII. Cel główny: przygotowanie uczniów do wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej. Cele szczegółowe, uczeń: poznaje metodę gałęzi logicznej w praktyce, identyfikuje skutki i następstwa w kontekście swoich planów edukacyjno-zawodowych, wskazuje korzyści z określania konsekwencji własnego postępowania. Metody pracy: miniwykład, metoda gałęzi logicznej, praca indywidualna, autorefleksja, dyskusja kierowana. Środki dydaktyczne: Gałąź logiczna (załącznik nr 1 – jedna sztuka dla nauczyciela), Jeżeli będę pilnie się uczyć… (załącznik nr 2 – po jednej sztuce dla każdego ucznia), przybory do pisania. Przewidywany czas realizacji: 45 min. Z artykułu dowiesz się m.in.: Scenariusz przeznaczony jest do pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: dokonuje wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej samodzielnie lub przy wsparciu doradczym; określa cele i plany edukacyjno-zawodowe, uwzględniając własne zasoby; planuje ścieżkę edukacyjno-zawodową, uwzględniając konsekwencje podjętych wyborów, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).10. Pytania i odpowiedzi milowe?
Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII. Cel główny: ustalenie listy pytań, na które warto odpowiedzieć przed podjęciem decyzji edukacyjno-zawodowej. Cele szczegółowe, uczeń: potrafi określić pytania, na które powinien sobie odpowiedzieć przed pojęciem decyzji edukacyjnej, potrafi przeanalizować możliwe dodatkowe pytania na podstawie zaproponowanych, potrafi określić wpływ czynników wewnętrznych i zewnętrznych na odpowiedzi, potrafi znaleźć osoby, które na te pytania pomogą mu odpowiedzieć. Metody pracy: praca indywidualna, praca grupowa, prezentacja na forum (również w nauczaniu zdalnym). Środki dydaktyczne: stoper do mierzenia czasu (może być smartfon z aplikacją stopera), Karty pytań (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia), Karta odpowiedzi (załącznik nr 2 – dwie sztuki dla każdego ucznia), Karty czynników (załącznik nr 3 – dla każdego ucznia), Przykładowe rozmieszczenie elementów na stole (załącznik nr 3 – dla nauczyciela), kartka papieru dla każdego ucznia, nożyczki, mazaki. Przewidywany czas realizacji: 45 min. Z artykułu dowiesz się m.in.: Karta pracy jest przeznaczona do pracy indywidualnej i grupowej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń planuje ścieżkę edukacyjno-zawodową, uwzględniając konsekwencje podjętych wyborów, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).11. Przedmiot – zawód
Scenariusz rady pedagogicznej. Cel główny: inspirowanie do kreatywnych rozwiązań w zakresie wprowadzania treści doradczych na lekcjach przedmiotowych. Cele szczegółowe, uczestnik: wie, jak wykorzystać przedmioty codziennego użytku do wzmocnienia przekazu informacyjnego o zawodach, potrafi korzystać z kreatywnych rozwiązań, poznaje przykładowe ćwiczenie, które może zastosować w pracy z uczniami. Metody pracy: praca indywidualna, praca w parach, dyskusja. Środki dydaktyczne: stolik, flamastry, kartki papieru. Przewidywany czas realizacji: 45 min.12. Jaka szkoła?
Scenariusz zajęć z rodzicami. Cel główny: wspieranie rodziców w procesie podejmowania decyzji wyboru szkoły ponadpodstawowej przez dzieci. Cele szczegółowe, rodzic: wspiera dziecko w świadomym wyborze odpowiedniej szkoły, rozmawia z dzieckiem na temat szkół, którymi jest ono zainteresowane, kształtuje umiejętność podejmowania decyzji. Metody pracy: praca w parach (rodzic-dziecko w domu), miniwykład, dyskusja. Środki dydaktyczne: Moja szkoła (załącznik nr 1 – dla każdego rodzica), Moje wybory (załącznik nr 2 – dla każdego rodzica). Przewidywany czas realizacji: 45 min.13. Jestem na 5!
Karta pracy dla uczniów klas VII–VIII. Cel główny: autoanaliza mocnych stron i ich synteza pod kątem wyboru szkoły ponadpodstawowej i kierunku kształcenia. Cele szczegółowe: uczeń: potrafi wskazać swoje mocne strony, zwiększa samoświadomość, potrafi dokonać syntezy wskazanych mocnych stron na rzecz wyboru szkoły ponadpodstawowej. Metody pracy: burza mózgów, praca indywidualna, praca zespołowa, dyskusja. Środki dydaktyczne: Jestem na 5! (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia). Przewidywany czas realizacji: 45 min. Z artykułu dowiesz się m.in.: Karta pracy przeznaczona jest do pracy grupowej i indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe), dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).14. Wolontariat na tak!
Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII. Cel główny: zwiększenie wiedzy z zakresu działalności wolontaryjnej jako elementu wprowadzającego w świat pracy. Cele szczegółowe, uczeń: poznaje zasady funkcjonowania wolontariatu, zwiększa świadomość w zakresie korzyści płynących z bycia wolontariuszem, potrafi wskazać, jakie obszary wolontariatu interesują go w związku z decyzją edukacyjno-zawodową. Metody pracy: burza mózgów, wirujące stoliki, praca w grupach, dyskusja. Środki dydaktyczne: tablica/flipchart, flamastry, dostęp do Internetu, dzwonek/timer, komputer/smartfon. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
Aktualnie przeglądasz
Listopad 2021 - Nr 27