- WSZYSTKIE
- 2022
- 2021
- 2020
- 2019
Spis treści wydania drukowanego
Temat numeru
Komunikacja niewerbalna w pracy doradcy zawodowego
Komunikacja jest jednym z podstawowych narzędzi pracy doradcy zawodowego. Od niej w dużej mierze zależy skuteczność procesu doradczego. Duże znaczenie w pracy doradcy zawodowego ma komunikacja werbalna – oparta na słowie. Jednak równie ważna jest komunikacja, która opiera się na przekazie pozasłownym. Komunikaty niewerbalne wzmacniają przekaz słowny, tworzą klimat rozmowy doradczej i są podstawą do budowania relacji. W artykule tym poruszone zostaną ważne aspekty i elementy komunikacji niewerbalnej. Pozwoli to doradcy uporządkować istotne zagadnienia w tym obszarze. Lektura artykułu będzie też okazją do refleksji, jak ważna jest komunikacja niewerbalna w pracy doradcy zawodowego. Musi istnieć jakiś język, który obywa się bez słów. Jeśli nauczę się rozszyfrowywać ten język bez słów, uda mi się rozszyfrować świat. Paulo Coelho
Artykuły
Rola wychowawcy klasy w tranzycji ósmoklasisty ze szkoły podstawowej do ponadpodstawowej
W szkole podstawowej w realizowanie zadań z zakresu doradztwa zawodowego angażowanych jest wiele osób. Należą do nich m.in. wychowawcy klas. Podejmują działania dydaktyczne, ale i opiekuńczo-wychowawcze. Wśród zadań wychowawcy można wymienić wspieranie uczniów w wyborach edukacyjno-zawodowych. Odgrywa on więc ważną rolę w zakresie doradztwa zawodowego. Jednym z ważnych zadań wychowawcy klasy jest przygotowanie ósmoklasisty do zmiany szkoły z podstawowej na ponadpodstawową. W niniejszym artykule omówiono rolę wychowawcy klasy w tranzycji ósmoklasisty ze szkoły podstawowej do ponadpodstawowej. Z artykułu dowiesz się m.in..: W jaki sposób wychowawca wykorzystuje wiedzę o uczniach w procesie podejmowania decyzji edukacyjnych? Jaką rolę odgrywa wychowawca klasy w tranzycji ósmoklasisty ze szkoły podstawowej do ponadpodstawowej? Jakie czynności wobec uczniów przygotowujących się do zmiany szkoły podejmuje wychowawca klasy?Testy z doradztwa zawodowego – co doradca powinien wiedzieć?
W rozmowach z uczniami, rodzicami na pytanie, co robi doradca zawodowy, pada odpowiedź: testuje. Samo pojęcie testowania może kojarzyć się z eksperymentem, uruchamianiem oprogramowania, sprawdzaniem. W kontekście doradztwa zawodowego pojęcie potocznie rozumiane jest jako stosowanie narzędzi badawczych. Czym jest używanie testów w procesie doradczym? Jakie zalety, a jakie minusy mają testy z doradztwa zawodowego? Z artykułu dowiesz się m.in.: Jakie są zalety i minusy testów z doradztwa zawodowego? Jak wybrać wartościowe testy z doradztwa zawodowego spośród dostępnych narzędzi? Jakie są zalety i zagrożenia stosowania testów w doradztwie zawodowym? Jak doradca może sprawdzić, czy test spełnia odpowiednie kryteria psychometryczne? Jakie jest znaczenie rozmowy doradczej i jak traktować testy jako uzupełnienie diagnozy i oceny potencjału ucznia?1. W świecie zwierząt
Karta pracy dla uczniów klas I-III. Cel główny: poznawanie specyfiki pracy weterynarza. Cele szczegółowe, uczeń: opisuje zawód weterynarza, wymienia miejsca pracy weterynarza, podaje predyspozycje do bycia weterynarzem. Metody pracy: rozmowa kierowana, burza mózgów, miniwykład, ekspresja plastyczna. Środki dydaktyczne: W świecie zwierząt (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia), flamastry/kredki, film na Youtube Kulisy, czyli Błękitek poznaje zawody, https://vod.tvp.pl/video/kulisy-czyli-blekitek-poznaje-zawody,weterynarz,19173697 [dostęp: 28.07.2021]. Przewidywany czas realizacji: 45 min. Z artykułu dowiesz się m.in.: Karta pracy przeznaczona jest do pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III, uczeń: podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach, załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).2. Raz, dwa, trzy mówisz TY!
Scenariusz zajęć dla uczniów klas I-III. Cel główny: opowiadanie o wymarzonym zawodzie. Cele szczegółowe, uczeń: opowiada, co chciałby robić w przyszłości, opisuje wymarzony zawód, ilustruje go w postaci pracy plastycznej, uzasadnia swój wybór. Metody pracy: rozmowa kierowana, zabawa ruchowa, praca indywidualna, ekspresja plastyczna, prezentacja. Środki dydaktyczne: kolorowe magazyny, kartki A4, nożyczki, kleje, kredki, flamastry. Przewidywany czas realizacji: 45 min. Z artykułu dowiesz się m.in.: Scenariusz przeznaczony jest do pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III, uczeń: opowiada, kim chciałby zostać i co chciałby robić, załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).3. Oj, lubię!
Karta pracy dla uczniów klas IV-VI. Cel główny: przygotowanie uczniów do wskazywania przedmiotów, których lubią się uczyć. Cele szczegółowe, uczeń: wskazuje ulubione przedmioty szkolne, potrafi podać przykłady umiejętności, które rozwija, ucząc się określonych przedmiotów, umie wymienić przykłady zawodów, w których przydatna jest nauka wybranych przedmiotów szkolnych. Metody pracy: bank pomysłów, praca w grupie, praca zespołowa, dyskusja. Środki dydaktyczne: tablica/flipchart, karteczki samoprzylepne (minimum 2 dla każdego ucznia), Karta pracy Lubię … (załącznik nr 1 – jeden egzemplarz dla każdego ucznia), arkusze papieru typu flipchart – jeden dla każdej grupy, pisaki. Przewidywany czas realizacji: 45 min. Z artykułu dowiesz się m.in.: Karta pracy przeznaczona jest do pracy grupowej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI, uczeń: wskazuje przedmioty, których lubi się uczyć, załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).4. Wakacyjne zawody
Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV-VI. Cel główny: przygotowanie uczniów do wymieniania różnych grup zawodów i podawania przykładów zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup. Cele szczegółowe, uczeń: umie wymienić przykładowe zawody spotykane podczas wakacyjnego wypoczynku, potrafi podać grupy różnych zawodów spotykanych w codzienności. Metody pracy: praca w grupie, praca w parach, dyskusja. Środki dydaktyczne: tablica/flipchart, Kogo częściej spotykamy, gdy…? (załącznik nr 1 – jeden egzemplarz do pocięcia dla nauczyciela), Przykłady zawodów (załącznik nr 2 – jeden egzemplarz dla każdej grupy), Zawody wakacyjne – krzyżówka (załącznik nr 3 – jeden egzemplarz dla każdego ucznia), kartki A4 – jedna dla każdej grupy, arkusze papieru typu flipchart – jeden dla każdej grupy, pisaki. Przewidywany czas realizacji: 45 min. Z artykułu dowiesz się m.in.: Scenariusz przeznaczony jest do pracy grupowej i pracy w parach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI, uczeń: wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach, załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).5. Trzecia strona medalu
Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV-VI. Cel główny: rozpoznawanie swoich zainteresowań, mocnych stron i uzdolnień. Cele szczegółowe, uczeń: wymienia swoje zainteresowania, mocne strony i uzdolnienia, wyjaśnia ich znaczenie w planowaniu swojej przyszłości, wskazuje swoje zainteresowania i zdolności oraz możliwości wykorzystania ich w różnych dziedzinach życia, podejmuje próbę zaplanowania rozwoju swoich zasobów. Metody pracy: rozmowa kierowana, praca z tekstem, praca indywidualna, dyskusja kierowana. Środki dydaktyczne: Karol Bielecki – moja historia do odczytania ze strony, https://karolbielecki.pl/moja-historia/ [dostęp: 01.08.2021], Trzecia strona medalu (załącznik nr 1 – po jednym dla każdego ucznia), przybory do pisania. Przewidywany czas realizacji: 45 min. Z artykułu dowiesz się m.in.: Scenariusz przeznaczony jest do pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI, uczeń: określa własne zainteresowania i uzdolnienia oraz kompetencje; wskazuje swoje mocne strony oraz możliwości ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia, załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).6. Zbuduj swoją przyszłość
Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII-VIII. Cel główny: zapoznanie uczniów z zawodem murarza-tynkarza. Cele szczegółowe, uczeń: opisuje ścieżki kształcenia zawodu murarz-tynkarz, podaje przykłady miejsc zatrudnienia. Metody pracy: praca indywidualna, praca grupowa, burza mózgów, dyskusja. Środki dydaktyczne: kartka A4 – dla każdej z grup, Zbuduj swoją przyszłość (załącznik nr 1 – dla grupy do pobrania ze strony www.doradztwoszkolne.pl). Przewidywany czas realizacji: 45 min. Z artykułu dowiesz się m.in.: Scenariusz przeznaczony jest do pracy grupowej i pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).7. Dynamiczne ścieżki kariery
Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII-VIII. Cel główny: rozpoznawanie możliwości i ograniczeń w odniesieniu do planów edukacyjno-zawodowych. Cele szczegółowe, uczeń: wymienia przyczyny zmian w ścieżkach kariery, analizuje zasoby i ograniczenia w kontekście planowania kariery, wymienia sposoby radzenia sobie z ograniczeniami, dobiera przykładowe zawody i zasoby w planowaniu kariery z uwzględnieniem ograniczeń. Metody pracy: rozmowa kierowana, praca w grupach, dyskusja. Środki dydaktyczne: koperta nr 1 zawierająca pocięte na części nazwy zawodów z załącznika nr 1 Przykładowe zawody (1 sztuka), koperta nr 2 zawierająca pocięte na części przykładowe zasoby z załącznika nr 2 Przykładowe zasoby (1 sztuka), koperta nr 3 z pociętymi przykładowymi ograniczeniami z załącznika nr 3 (1 sztuka), nożyczki. Przewidywany czas realizacji: 45 min. Z artykułu dowiesz się m.in.: Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: rozpoznaje swoje możliwości i ograniczenia w zakresie wykonywania zadań zawodowych i uwzględnia je w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).8. Moja kariera – to mi na sercu leży
Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV-VI. Cel główny: poznawanie czynników wpływających na wybór szkoły i zawodu. Cele szczegółowe, uczeń: wymienia czynniki wpływające na wybór szkoły i zawodu, analizuje je w kontekście swoich planów edukacyjno-zawodowych. Metody pracy: praca indywidualna, autorefleksja, rozmowa kierowana. Środki dydaktyczne: koperty z wyciętymi przykładowymi czynnikami wpływającymi na wybór szkoły i zawodu (załącznik nr 1 – po jednym zestawie dla każdego ucznia), Moja kariera – to mi na sercu leży (załącznik nr 2 – po jednym dla każdego ucznia do pobrania ze strony www.doradztwoszkolne.pl), nożyczki, klej. Przewidywany czas realizacji: 45 min. Z artykułu dowiesz się m.in.: Scenariusz przeznaczony jest do pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI, uczeń: określa własne zainteresowania i uzdolnienia oraz kompetencje; wskazuje swoje mocne strony oraz możliwości ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia, podaje czynniki wpływające na wybory zawodowe, Załącznik nr 2 do rozporządzenia MEN z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).9. Czy umiesz słuchać?
Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII-VIII. Cel główny: rozwijanie kompetencji aktywnego słuchania jako jednej z umiejętności kluczowych wskazywanych przez pracodawców. Cele szczegółowe, uczeń: poznaje zasady aktywnego słuchania, zwiększa świadomość wzajemnych interakcji pomiędzy nadawcami komunikatów i odbiorcami, potrafi skoncentrować uwagę na nadawanych komunikatach, wskazuje zawody wymagające ćwiczonej kompetencji. Metody pracy: burza mózgów, praca w parach, dyskusja. Środki dydaktyczne: tablica/flipchart, reklamówka, kartka papieru A4, flamastry. Przewidywany czas realizacji: 45 min. Z artykułu dowiesz się m.in.: Scenariusz przeznaczony jest do pracy w parach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe), rozpoznaje własne ograniczenia jako wyzwania w odniesieniu do planów edukacyjno -zawodowych; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).10. Proszę coś o sobie powiedzieć
Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII-VIII. Cel główny: przygotowanie autoprezentacji. Cele szczegółowe, uczeń: zbiera informacje ważne do przekazania podczas autoprezentacji, potrafi stworzyć profesjonalną autoprezentację (zapis na kartce), potrafi kontrolować czas wypowiedzi. Metody pracy: praca indywidualna, prezentacja na forum (również w nauczaniu zdalnym). Środki dydaktyczne: stoper do mierzenia czasu (może być smartfon z aplikacją stopera), Co powiem, a czego nie powiem? (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia), kartka papieru dla każdego ucznia, mazaki. Przewidywany czas realizacji: 45 min. Z artykułu dowiesz się m.in.: Scenariusz jest przeznaczony do pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń dokonuje autoprezentacji, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).11. Zrozumieć i oswoić lęk
Scenariusz spotkania rady pedagogicznej. Cel główny: nabycie umiejętności w zakresie pracy z uczniami w sytuacjach mogących powodować lęk, np. gdy podejmowane są wybory edukacyjno-zawodowe. Cele szczegółowe: Uczestnik: zna definicje lęku, potrafi wyjaśnić, jak odczuwanie lęku wpływa na zdrowie psychiczne, poznaje przykładowe ćwiczenie, które może zastosować w pracy z uczniami. Metody pracy: praca indywidualna, praca grupowa, dyskusja. Środki dydaktyczne: flipchart, flamastry, kartki papieru, Analiza lęku (załącznik 1 – jeden egzemplarz dla nauczyciela), Obrazki (załącznik 2 – jeden zestaw). Przewidywany czas realizacji: 45 min.12. Porozmawiajmy o uczuciach
Scenariusz zebrania z rodzicami. Cel główny: wspieranie rodziców w procesie wychowawczym poprzez wsparcie dziecka w rozumieniu uczuć oraz ich roli w procesie podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych. Cele szczegółowe: Rodzic: wspiera dziecko w nabywaniu umiejętności rozróżniania uczuć, rozmawia z dzieckiem na temat uczuć, kształtuje umiejętność rozpoznawania powiązań myśli i działań, dokonuje wspólnie z dzieckiem analizy wpływu uczuć na wybory edukacyjno-zawodowe. Metody pracy: praca w parach (rodzic-dziecko), praca indywidualna rodziców, dyskusja. Środki dydaktyczne: Robię, czuję, myślę (załącznik nr 1), Tam czuję się jak … (załącznik nr 2 – 2 egzemplarze dla każdego rodzica), flipchart. Przewidywany czas realizacji: 45 min.13. Gram o zawód – escape room
Karty pracy dla uczniów klas VII-VIII. Cel główny: zapoznanie uczniów z wybranymi zawodami oraz poszerzenie ich wiedzy w zakresie kompetencji potrzebnych do ich wykonywania. Cele szczegółowe, uczeń: poznaje zawody oraz zasady ich wykonywania, zwiększa świadomość o rynku pracy, potrafi wyszukiwać informacje dotyczące różnych zawodów. Metody pracy: burza mózgów, praca zespołowa, dyskusja. Środki dydaktyczne: smartfony/komputery z aplikacją do odczytywania kodów QR, QR kod (załącznik nr 1 – jedna sztuka na zespół), Karta odpowiedzi (załącznik 2 – jedna sztuka na zespół), Zawód i kompetencje (załącznik 3 – jedna sztuka na zespół). Przewidywany czas realizacji: 45 min. Karty pracy przeznaczone są do pracy grupowej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania; dokonuje autoprezentacji; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).14. Z pierwszej ręki cz. 2
Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII-VIII. Cel główny: przygotowanie uczniów do porównywania własnych zasobów i preferencji z wymaganiami rynku pracy i oczekiwaniami pracodawców. Cele szczegółowe, uczeń: potrafi podać podstawowe informacje o rynku pracy, zna przykładowe oczekiwania pracodawcy, umie odnieść informacje o swoich zasobach do poznanych oczekiwań pracodawcy. Metody pracy: praca zespołowa, praca indywidualna, dyskusja. Środki dydaktyczne: laptop oraz rzutnik multimedialny17, listy pytań przygotowanych przez uczniów na zajęciach cz. 1 (plakaty mogą być wywieszone w widocznych miejscach sali spotkań), Moje spotkanie (załącznik nr 1, jeden egzemplarz dla każdego ucznia) masa mocująca, pisaki. Przewidywany czas realizacji: 45 min. Z artykułu dowiesz się m.in.: Scenariusz przeznaczony jest do pracy grupowej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: porównuje swoje zasoby i predyspozycje z wymaganiami rynku pracy i oczekiwaniami pracodawców, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Jest to ciąg dalszy scenariusza z poprzedniego numeru magazynu. Druga część to spotkanie z pracodawcą/przedstawicielem firmy na terenie szkoły.
Aktualnie przeglądasz
Październik 2021 - Nr 26