• WSZYSTKIE
  • 2021
  • 2020
  • 2019

Spis treści wydania drukowanego

Temat numeru

  • Monitoring WSDZ – czyli słów kilka na dobry początek…

    Przygotowany przez nas na starcie Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego obejmował ogół działań związanych z doradztwem zawodowym podejmowanych w szkole. Przygotowując go uwzględniliśmy potrzeby, możliwości i dotychczasowe doświadczenia, specyfikę środowiska, w tym aktualną sytuację na rynku pracy. Starannie zaplanowaliśmy i opisaliśmy wszystkie działania. Pamiętaliśmy, że WSDZ ma zapewnić ciągłość, spójność i systemowość wszystkich działań doradczych i wpisywać się w procesy dydaktyczno-wychowawcze zachodzące w szkole. Przystąpiliśmy do realizacji.

Artykuły

  • Dlaczego warto przeprowadzać monitoring?

    W szkole podstawowej planuje się wiele działań dydaktycznych, opiekuńczych i wychowawczych. Są one realizowane przez cały rok szkolny. Zwykle są przydzielane wychowawcom klas, nauczycielom i zatrudnionym specjalistom, a także doradcy zawodowemu czy koordynatorowi doradztwa zawodowego w szkole. Wszystkie działania, także te z zakresu doradztwa zawodowego, warto monitorować przynajmniej z kilku powodów.
  • Struktura systemu edukacji formalnej oraz możliwości edukacji pozaformalnej i nieformalnej

    Podział edukacji nie jest tak oczywisty, jak zwykło się uważać. Obecnie znajdujemy się w okresie rozwoju gospodarki, która opiera się na wiedzy. Łatwy dostęp do informacji sprawia, że stale musimy podnosić swoją wiedzę. Wyniki w nauce zależą m.in. od miejsca urodzenia czy sytuacji bytowej oraz finansowej rodziców. Edukacja formalna to najbardziej zinstytucjonalizowany rodzaj edukacji. Edukacja pozaformalna charakteryzuje się pewnym zorganizowaniem instytucjonalnym, a wszelkiego rodzaju kwalifikacje czy dyplomy funkcjonują poza Zintegrowanym Rejestrem Kwalifikacji. Niewątpliwie najmniej znaną i najrzadziej omawianą formą edukacji jest edukacja nieformalna. I to pomimo że jest to pierwszy rodzaj edukacji, z jakim każdy z nas się spotyka.  Istotę każdej formy edukacji oraz jej wpływ na człowieka można metaforycznie ująć w formie meandrującej rzeki.
  • Autoprezentacja w kontekście doradztwa zawodowego

    Jak Cię widzą, tak Cię piszą. Liczy się pierwsze wrażenie. Nieważne jak mówią, ważne, żeby mówili. Te i wiele potocznych zwrotów słyszymy każdego dnia. Wszystkie mają jeden wspólny czynnik – subtelnie dotykają obszaru autoprezentacji.
  • Grywalizacja w doradztwie zawodowym

    Grywalizacja jest powszechnie znana i wykorzystywana w sferze biznesu i edukacji (szkolenia w firmach) od wielu lat, polega na wykorzystywaniu schematów i mechanizmów znanych z gier poza kontekstem gier, zwłaszcza w różnych działaniach grupowych, w celu zwiększenia zaangażowania osób wykonujących określone zadania.
  • 1. Skąd ją zdobyć?

    Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas IV-VI. Cel: przygotowanie uczniów do wskazywania różnych sposobów zdobywania wiedzy, korzystając ze znanych im przykładów, oraz omawiania swoich indywidualnych sposobów nauki.
  • 2. Savoir-vivre w pracy

    Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas VIII. Cel ogólny: poznanie prawidłowych zasad zachowania się w pracy. Cele szczegółowe, uczeń: zauważenie związku pomiędzy kulturą osobistą a postrzeganiem nas przez innych, zdefiniowanie właściwych zachowań między ludźmi, określenie niezbędnych zasad właściwego zachowania się w pracy.
  • 3. Czy moje umiejętności, cele i ambicje odpowiadają zawodowi moich marzeń?

    Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas VII-VIII. Cel ogólny: zdefiniowanie własnych zasobów oraz preferencji. Cele szczegółowe: porównanie własnych zasobów, preferencji oraz planowanych nabytych kompetencji z oczekiwaniami pracodawców, uczeń: tworzy mapę marzeń.
  • 4. To lubię robić!

    Karta pracy przeznaczona dla uczniów I-III. Cele: uczeń podaje przykłady zainteresowań ludzi, określa, co lubi robić, prezentuje swoje zainteresowania, zdobywa wiedzę na temat możliwości ciekawego spędzania czasu wolnego.
  • 5. Przeglądarkowa gra planszowa „E-rzemieślnik”

    Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas IV-VI. Cele: poznanie zawodów rzemieślniczych, zapoznaje się z przyborami, narzędziami oraz czynnościami wykonywanymi w wybranych zawodach rzemieślniczych.
  • 6. Motywacja w uczeniu zdalnym

    Scenariusz rady pedagogicznej. Cel ogólny: Poznanie sposobów na wzmocnienie motywacji do pracy zdalnej. Cele szczegółowe, uczestnicy: identyfikują demotywatory i motywatory w pracy zdalnej, wskazują czynniki wspierające motywację, określają sposoby rozwoju motywacji w pracy zdalnej.
  • 7. Rodzic brokerem informacji, czyli… jak pomóc dziecku wybrać szkołę i zawód

    Scenariusz zajęć z rodzicami. Cel ogólny: rozszerzenie wiedzy rodziców z zakresu świata zawodów oraz oferty edukacyjnej po szkole podstawowej. Cele szczegółowe, rodzic: poznaje atrakcyjne zawody w powiązaniu z możliwościami i preferencjami zawodowymi dzieci, poznaje ofertę edukacyjną instytucji prowadzących kursy oraz programów nauczania wybranych szkół wyższych, analizuje korzyści z wyboru określonego profilu w szkole ponadpodstawowej. wymienia poglądy i inspiracje dotyczące możliwości edukacyjnych i zawodowych dzieci, integracja rodziców i dzieci w temacie wyboru ścieżki kariery.
  • Przykładowe portfolio zawodowe

    Uczeń w szkole podstawowej gromadzi różne doświadczenia. Bierze udział w lekcjach, ale także w różnych warsztatach, konkursach, pokazach, wyjazdach edukacyjnych. Wykonuje zadania, gromadzi informacje, rozwija różne umiejętności. Wiele działań podejmowanych przez ucznia szkoły podstawowej ma związek z doradztwem zawodowym. Pomocne w tym zakresie może być narzędzie portfolio. W artykule wyjaśniam, jak stworzyć profesjonalne portfolio zawodowe na etapie nauki w szkole podstawowej. Z artykułu dowiesz się m.in.: Czym jest portfolio i jak napisać portfolio zawodowe ucznia?  Dlaczego tworzenie portfolio zawodowego przez ucznia jest ważne? Jakie dokumenty i informacji może gromadzić w portfolio zawodowym uczeń szkoły podstawowej? Z jakich części może składać się przykładowe portfolio zawodowe ucznia? Z jakich faz składa się praca nad tworzeniem portfolio ucznia?
  • Instrukcja przeprowadzenia monitoringu – krok po kroku

    Szkoła realizuje wiele działań z zakresu doradztwa zawodowego. Są one ujęte w dokumentach, przydzielone doradcy zawodowemu/koordynatorowi doradztwa zawodowego/wychowawcy klasy/ nauczycielom/specjalistom. Co zrobić, aby mieć informację bieżącą o stopniu realizacji zamierzonych działań w szkole? Można prowadzić monitoring.

Aktualnie przeglądasz

Czerwiec 2020 - Nr 10
ADQ 10-1-1