- WSZYSTKIE
- 2021
- 2020
- 2019
Spis treści wydania drukowanego
Temat numeru
Zewnętrzne wsparcie szkoły. Organizacja i wdrażanie planu zewnętrznego wsparcia
Doradztwo zawodowe można scharakteryzować jako sieć wzajemnie ze sobą połączonych ludzi oraz instytucji. Na samym początku doradca zawodowy powinien stworzyć plan zewnętrznego wsparcia w ujęciu długofalowym, pozostawiając sobie jednak możliwość reagowania na bieżące problemy. Dobrym punktem wyjścia jest przeanalizowanie sytuacji szkoły, w której pracuje z różnych perspektyw – lokalizacji, potrzeb, deficytów oraz możliwości. Zewnętrzne wsparcie szkoły w realizacji doradztwa zawodowego można również rozumieć jako podnoszenie kompetencji własnych przez doradcę zawodowego, nauczycieli wychowawców oraz nauczycieli przedmiotowych.
Artykuły
Rozwijamy swoje umiejętności – samokształcenie doradcy zawodowego
Samodzielne zdobywanie wiedzy to złożony proces. Z jednej strony zakłada samodzielne uzupełnianie własnej wiedzy, z drugiej strony jest to również działanie zmierzające do dokonania autorefleksji nad swoimi zasobami. Dowiedz się, dlaczego samokształcenie jest istotnym aspektem pracy doradcy zawodowego. Z artykułu dowiesz się m.in.: Jak można zdefiniować pojęcie samokształcenia? Jakie czynniki wpływają na skuteczność samokształcenia? Jakie rodzaje samodzielnego zdobywania wiedzy można wskazać? Dlaczego samokształcenie jest ważne dla doradcy zawodowego? Jakie źródła wiedzy może wykorzystywać doradca zawodowy do samokształcenia? akie są zalety i wady metody e-learningu w samokształceniu?Współpraca szkoły z organem prowadzącym, kuratorium, organizacjami pozarządowymi i innymi instytucjami w zakresie doradztwa zawodowego
Szkoła, aby w pełni realizować założenia wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego, powinna współpracować z organem prowadzącym, kuratorium, organizacjami pozarządowymi i innymi instytucjami w zakresie doradztwa zawodowego. Jak to zrobić? O tym w niniejszym artykule.Ja czy MY? Tworzenie sieci współpracy z doradcami działającymi na terenie województwa
Sieć? Wokół nas istnieje tyle sieci – sieć hoteli, handlowa, komputerowa, telefoniczna, kolejowa. Sieci stanowią nieodłączny element rzeczywistości, w której żyjemy. Bardzo trudno jest żyć w oderwaniu od reszty społeczności. Już jako małe dzieci uczymy się nawiązywać relacje, pomagać sobie, dzielić się z innymi. Dzięki temu zaczynamy funkcjonować w różnego rodzaju sieciach. Czemu to ma służyć? Czy rzeczywiście w grupie można dokonać więcej niż w pojedynkę? Czy w swojej pracy doradczej stawiamy na konkurencję czy współpracę? Na czym polega sieciowanie, od czego zacząć, na co uważać? W jaki sposób doradcy zawodowi z całego województwa mogą współpracować?Przykłady dobrych praktyk związanych ze współpracą z otoczeniem społeczno-gospodarczym
Szkoła podstawowa współpracuje z otoczeniem społeczno-gospodarczym. Zaprasza do współpracy bądź jest zapraszana. Buduje relacje, określa obszary do współpracy także z podmiotami zajmującymi się doradztwem zawodowym. Z czasem wypracowuje dobre praktyki, które na stałe wpisują się w rzeczywistość szkolną, ale i lokalną.1. Gazetowy festiwal zawodów
Karta pracy przeznaczona dla uczniów klas IV-VI. Cele: poznawanie zawodów różnych zawodów, podawanie przykładów miejsc pracy w tych zawodach, opisywanie specyfiki pracy w tych zawodach.2. Listy
Karta pracy dla uczniów klas VII-VIII. Cel ogólny: rozszerzenie wiedzy uczniów z zakresu świata zawodów oraz oferty edukacyjnej po szkole podstawowej.3. Zagrajmy zawodowo
Karta pracy dla uczniów klas IV-VI. Cel: poszerzanie wiedzy uczniów z obszaru rynku pracy4. Gdzie mnie można spotkać?
Karta pracy dla uczniów klas IV-VI. Cele: opisywanie specyfiki pracy w niektórych zawodach, podawanie przykładów miejsc pracy dla tych zawodów.5. Samodzielnie? A może przy wsparciu?
Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII-VIII. Cel: przygotowanie uczniów do dokonywania wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej samodzielnie lub przy wsparciu doradczym.6. Kompetencje na rynkach przyszłości
Scenariusz rady pedagogicznej. Cel ogólny: Poznanie nowych kompetencji na przyszłych rynkach pracy. Cele szczegółowe, uczestnicy: definiują kompetencje i ich rodzaje, wskazują kompetencje przyszłości, określają sposoby rozwoju kompetencji w szkole.7. Planowanie i organizacja
Scenariusz zajęć dla uczniów klas I-III. Cel ogólny: wybór czynności niezbędnych do realizacji celu. Cele szczegółowe: planowanie swoich działań, wskazywanie dodatkowych czynności związanych z obranym celem.
Aktualnie przeglądasz
Maj 2020 - Nr 9