• WSZYSTKIE
  • 2021
  • 2020
  • 2019

Spis treści wydania drukowanego

Temat numeru

  • Rodzaje metod i technik pracy z uczniem

    Referat, film o zawodzie, krzyżówka, a może quiz? Co zastosować, aby uzyskać właściwy efekt, czyli dobrze przygotować uczniów do samodzielnego planowania kariery i podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych? Od czego może zależeć sukces naszej pracy doradczej z dziećmi i młodzieżą? Co znaczą słowa: „sukces zależy od tego, co robimy, a jeszcze bardziej od tego, jak to robimy”?[1] Czy są sprawdzone, niezawodne metody i techniki pracy, które gwarantują nam skuteczność działań doradczych?

Artykuły

  • Relacja doradca–uczeń

    Skutecznie prowadzone doradztwo zawodowe w szkole podstawowej wymaga zbudowania dobrych relacji doradcy z uczniem/uczniami. To doradca zawodowy/koordynator doradztwa zawodowego/ wychowawca/nauczyciel tworzą atmosferę otwartości i zaufania, aby uczeń mógł swobodnie opowiedzieć o swoich trudnościach, pomysłach, poszukiwaniach w zakresie projektowania własnej przyszłości. Zatem o co chodzi w budowaniu dobrych relacji doradca–uczeń?[1]
  • Działania doradcy na rzecz twórczego myślenia (metody kreatywne)

    Kreatywność często przypisywana jest posiadanemu talentowi. Kreatywność jest zatem stylem myślenia i działania, który charakteryzuje zestawianie ze sobą nieoczywistych rzeczy. Doradca zawodowy może stosować techniki kreatywne w pracy z uczniem. Postawa kreatywna jest sposobem na życie, którym powinien kierować się każdy z nas na rynku edukacyjno-zawodowym. Najważniejszym zadaniem doradcy zawodowego, nauczyciela przedmiotowego czy wychowawcy jest nauczenie takiej postawy, przedstawienie płynących z niej korzyści oraz poszerzenie horyzontów uczniów.
  • Psychologiczne aspekty doradztwa zawodowego

    Ludzie uczą się przez całe życie, uczymy się na błędach, swoich, innych. Uczymy się, uczymy innych, dzieci, studentów, pracowników, ale też uczymy się od innych. Podnosimy swoje kwalifikacje, rozwijamy umiejętności, tworzymy dzieła. A wszystko po to, by nie stać w miejscu, tylko realizować swoje marzenia, edukacyjne, zawodowe, prywatne. Dlaczego tak się dzieje? Dlaczego niektórzy absolwenci szkoły podstawowej zdecydują się na liceum ogólnokształcące, inni wybiorą szkolnictwo branżowe? Odpowiedzi może przynieść nam psychologia…
  • Etapy rozmowy doradczej. Przykładowe struktury

    Rozmowa doradcza jest formą doradztwa indywidualnego. Jest szczególnie ważna dla uczniów, którzy dokonują wyborów edukacyjno-zawodowych. Spotkanie doradcze twarzą w twarz pozwala skupić się na trudnościach, problemach konkretnego ucznia i wesprzeć go w poszukiwaniu pożądanych rozwiązań. Rozmowa doradcza ma na celu samopoznanie osoby, określenie obszarów wymagających wsparcia, zaplanowanie konkretnych działań. Jak powinna przebiegać taka rozmowa? Odpowiedź na to pytanie znajduje się w niniejszym artykule.
  • Co powinno znaleźć się w zakładce z doradztwa zawodowego na stronie internetowej szkoły?

    Każda szkoła ma własną stronę internetową, na której zamieszczane są różne ważne informacje dla uczniów, rodziców, nauczycieli, otoczenia. Zwykle informacje są pogrupowane w zakładkach, aby odbiorcom łatwiej było do nich dotrzeć. Jedną z zakładek można poświęcić na informacje z zakresu doradztwa zawodowego. Co powinno znaleźć się w tej zakładce?
  • 1. Zawodowe kostki

    Scenariusz zajęć dla uczniów klas I–III. Cele: podawanie nazw zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu, opisywanie podstawowej specyfiki pracy w tych zawodach.
  • 2. Uczenie się na różnych frontach, czyli skąd czerpiemy wiedzę

    Scenariusz zajęć dla klas IV–VI. Cel ogólny: wskazywanie różnych sposobów zdobywania wiedzy. Cele szczegółowe, uczeń: rozumie pojęcie uczenia się i jego znaczenia w życiu, podaje przykłady różnych sposobów zdobywania wiedzy, wymienia korzyści wynikające ze zdobywania wiedzy.
  • 3. Po co się uczę?

    Scenariusz zajęć dla uczniów  klas IV–VI. Cel: Kształtowanie świadomości dotyczącej znaczenia edukacji i pracy we współczesnym świecie.
  • 4. List w butelce, czyli kto mi pomoże?

    Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII. Cele: analizowanie osób i instytucji wspomagających planowanie kariery, identyfikowanie, gdzie i w jakiej formie świadczona jest pomoc w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej.
  • 5. Mam pomysł! Będę...

    Scenariusz zajęć dla uczniów klas I–III. Cele: wyobraża sobie swój wymarzony zawód, opisuje go i argumentuje swój wybór.
  • 6. O zasobach mojego dziecka...

    Scenariusz spotkania z rodzicami uczniów klas VII–VIII. Cel: przygotowanie rodziców do rozmów ze swoim dziećmi na temat zasobów osobistych.
  • 7. Cele SMART

    Scenariusz Rady Pedagogicznej. Cel ogólny: Wyznaczanie celów metodą SMART.
  • 8. Zawód = kwalifikacje

    Scenariusz zajęć dla uczniów klas VIII. Cel przygotowanie uczniów do wyszukiwania i analizowania informacji na temat zawodów oraz charakteryzowania wybranych zawodów, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania.

Aktualnie przeglądasz

Marzec 2020 - Nr 7
ADQ 07 okladka-1