Jak zapobiegać stygmatyzacji uczniów z problemami w zakresie zdrowia psychicznego?
Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego, obchodzony 10 października, jest doskonałą okazją, by zwrócić uwagę na kondycję psychiczną młodych ludzi w Polsce, która od dłuższego czasu budzi niepokój. Tego typu dni mają ogromne znaczenie, gdyż umożliwiają szerzenie wiedzy o higienie zdrowia psychicznego, standardach opieki psychologicznej oraz walce ze stygmatyzacją. Hasłem przewodnim tegorocznych obchodów jest „Zdrowie psychiczne w pracy”, ale nie można zapominać o młodzieży, która również potrzebuje wsparcia. Badania przeprowadzone na zlecenie Rzecznika Praw Dziecka w 2021 roku wykazały, że około 14% uczniów w Polsce wymaga wsparcia w obszarze zdrowia psychicznego. To znacząca grupa, narażona na stygmatyzację i wykluczenie z powodu trudności, na które często nie mają wpływu. Warto więc przyjrzeć się, jak w środowisku szkolnym można przeciwdziałać tym mechanizmom, aby uczniowie doświadczający trudności psychicznych czuli się bezpieczniej i bardziej akceptowani. »
Poczucie własnej wartości. Wpływ samooceny na plany i sukcesy edukacyjno-zawodowe
Czy wiesz, jak ogromny wpływ na przyszłość młodzieży ma ich poczucie własnej wartości? W nowym odcinku wyjaśniamy, jak samoocena kształtuje plany i osiągnięcia uczniów. Dowiedz się, jak nauczyciele mogą wspierać swoich podopiecznych w budowaniu zdrowego obrazu siebie, co bezpośrednio przekłada się na ich sukcesy w szkole i życiu zawodowym. Omawiamy kluczowe ćwiczenia, które pomagają młodzieży zrozumieć swoje mocne strony, stawiać sobie ambitne cele i dążyć do ich realizacji. »
Przeżywanie frustracji. Jak pomóc uczniowi w spektrum autyzmu?
„Powinien już to rozumieć” – takie słowa często słyszą nauczyciele i opiekunowie dzieci w spektrum autyzmu. Frustracja, z jaką na co dzień borykają się te dzieci, często spotyka się z brakiem zrozumienia. Jak wspierać uczniów w przeżywaniu trudnych emocji, takich jak przegrana? Zapraszamy do wysłuchania podcastu poświęconego tej ważnej tematyce. »
Nowoczesne doradztwo zawodowe – coaching w szkole
W obliczu dynamicznych zmian w edukacji, nauczyciele poszukują skutecznych metod wspierających rozwój uczniów. Podcast Nowoczesne doradztwo zawodowe – coaching w szkole to głęboka analiza wykorzystania coachingu jako narzędzia doradczego. Oparta na artykule Eweliny Kasalik-Kowal audycja, odkrywa podobieństwa i różnice między doradztwem a coachingiem, przedstawiając praktyczne zastosowanie elementów coachingu w pracy z uczniami. »
Superwizja w szkole – na czym polega i jakie korzyści daje nauczycielom?
Czy wiesz, że aż 36,88% nauczycieli regularnie odczuwa wyczerpanie z powodu wypalenia zawodowego? Jedną z form wsparcia, które sprzyjają temu zjawisku jest superwizją. Posłuchaj podcastu i dowiedz się, czym jest superwizja i jakie korzyści przynosi nauczycielom. »
Etapy uczenia się Noela Burcha oraz oduczania się Alvina Tofflera
Podejmując temat uczenia się przez całe życie, nie sposób nie podjąć tematu istnienia etapów samego uczenia się oraz etapów oduczania się. Michał Okrasa omawia teorie etapów uczenia się Noela Burcha oraz teorię oduczania się Alvina Tofflera. Wysłuchaj podcastu, z którego dowiesz się m.in.: Czym są etapy uczenia się i jak wygląda każdy z nich Jakie aktywności uczniów można wyróżnić na każdym z czterech etapów uczenia się Dlaczego poznanie modelu Burcha jest niezbędne dla zrozumienia procesu uczenia się Na czym polega teoria oduczania się Alvina Tofflera i dlaczego powinien znać ją każdy nauczyciel »
Idea uczenia się przez całe życie
Raport „The future of skills: employment in 2030” wskazuje, że w nadchodzących latach jednymi z ważniejszych kompetencji przyszłości związane są z umiejętnościami interpersonalnymi, społecznymi, systemowymi i poznawczymi. Wymieniane są m.in.: uczenie siebie oraz innych, aktywna nauka i słuchanie oraz współdziałanie. Wysłuchaj podcastu, z którego dowiesz się m.in.: Jakie są główne umiejętności i kompetencje wskazane w raporcie The future of skills: employment in 2030 Czym jest lifelong learning i jakie są trzy jego wymiary Jak i po co wprowadzać ideę uczenia się przez całe życie w szkole »
Wykorzystanie cyklu Kolba na lekcji
Cykl Kolba opisuje sposób uczenia się. Opiera się on na czterech następujących po sobie krokach: doświadczenie – refleksję – wiedzę – praktykę. Cykl ten jest określany jako model uczenia się przed doświadczenie i opisuje sposób, w jaki ludzie mogą doświadczenie przekształcać w wiedzę, po to by następnie wykorzystać ją w praktyce i przekształcać postawy i zachowania. Michał Okrasa wyjaśnia, jak wykorzystać cykl Kolba na lekcjach. Wysłuchaj podcastu, z którego dowiesz się m.in.: Na czym polega i z jakich etapów składa się cykl Kolba Co daje stosowanie cyklu Kolba na lekcji Jakie korzyści daje uświadomienie uczniom różnorodności metod uczenia się »
Lifelong learning. Nowy cykl podcastów
Zapraszamy na nową serię podcastów. Tym razem Michał Okrasa, ekspert w dziedzinie doradztwa zawodowego, skupia się na idei uczenia się przez całe życie. Dowiesz się nie tylko, dlaczego już najmłodsi uczniowie powinni dowiedzieć się, jak ważna jest nieprzerwana nauka. Poznasz cykl Kolba, czyli model uczenia się przez doświadczenie oraz dowiesz się, jak przebiegają etapy uczenia się Noela Burcha i oduczanie się Alvina Tofflera. »