- WSZYSTKIE
- 2021
- 2020
- 2019
Spis treści wydania drukowanego
Temat numeru
Czy w szkole potrzebny jest WSDZ?
WSDZ w szkole. Ale po co? Może pojawić się takie pytanie? Oczywiście. A jaka powinna paść odpowiedź? Tak, potrzebny. Dlaczego? Można wskazać co najmniej kilka korzyści wynikających z opracowania dokumentu.
Artykuły
Zapoznawanie uczniów z koncepcją uczenia się przez całe życie i rynkiem edukacyjnym
Obecnie wykształcenie na poziomie średnim, a często i wyższym nie wystarcza do tego, aby być konkurencyjnym na rynku pracy. Coraz bardziej liczą się chęci do pracy czy nauki, zaangażowanie oraz kompetencje miękkie. Na czym polega uczenie się przez całe życie?Wspieranie uczniów w tworzeniu indywidualnego planu działania w kontekście dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej
Warto mieć pewien plan na życie. Indywidualny plan działania w kontekście dalszej ścieżki edukacyjno- zawodowej warto zacząć tworzyć na jak najwcześniejszym etapie tej drogi. Najważniejsze, aby plan był realny do zrealizowania.Inspirowanie uczniów do dokonywania samooceny i poznawania własnych zasobów
Wybór dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej jest ważnym etapem w życiu młodego człowieka. Dokonanie samookreślenia się co do wyboru szkoły ponadpodstawowej to duże wyzwanie. Aby sprostać temu zadaniu, uczeń musi poznać swoją osobowość, zasoby i możliwości, a także uwierzyć w siebie na tyle, by nie bać się podejmować ważnych decyzji.Jak promować WSDZ w szkole?
Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego w szkole jest opracowywany przez osobę bądź zespół. Następnie jest wdrażany. Powinien być także promowany. Jak do tego doprowadzić?WSDZ – jego przydatność do opracowania programu realizacji doradztwa zawodowego w szkole
Opracowanie programu realizacji doradztwa zawodowego w szkole jest kolejnym zadaniem szkoły, także podstawowej. Powinien być zatwierdzony przez dyrektora szkoły do końca września każdego roku szkolnego. Czy można ten dokument przygotować przy wykorzystaniu Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego? Oczywiście. Nawet trzeba.1. Kim jestem, kim będę? Czyli planuję swoją karierę. Przykładowy indywidualny plan rozwoju ścieżki edukacyjno-zawodowej ucznia
Karta pracy przeznaczona dla uczniów klasy VIII. Cel: Sporządzanie indywidualnego planu rozwoju ścieżki edukacyjno-zawodowej z uwzględnieniem własnych zasobów.2. Prosty przepis
Karta pracy przeznaczona dla uczniów klas I-III. Cel: zapoznanie uczniów z zawodem kucharza. Cele szczegółowe: rozwijanie pozytywnej postawy wobec pracy, stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu zawodów, omawianie znaczenia zawodu kucharza w życiu człowieka.3. KARTY współPRACY
Karta pracy przeznaczona dla uczniów klas I-III. Cel: wymienianie różnych zawodów, opisywanie podstawowej specyfiki pracy w tych zawodach, podawanie przykładów miejsc pracy, podawanie przykładów współpracy w ramach różnych zawodów.4. Kalambury Zainteresowań
Karta pracy przeznaczona dla uczniów klas IV-VI. Cel: przekazanie przez ucznia innym swoich zainteresowań.5. Koło Życia i Kompetencji
Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas VII-VIII. Cel ogólny: pogłębianie analizy własnych zasobów, indywidualna ocena własnego zadowolenia oraz kompetencji. Cele szczegółowe, uczeń: ocenia stopień ważności i zaangażowania w poszczególne aspekty życia, określa, jaki stopień ważności i zaangażowania w poszczególne aspekty życia chciałby osiągnąć, ocenia samodzielnie swoje kompetencje, podejmuje decyzję, które kompetencje są kluczowe dla jego dalszej kariery edukacyjno-zawodowej.6. Autoprezentacja
Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas VII-VIII. Cel: przygotowanie uczniów do dokonywania autoprezentacji.7. Rozmowa kwalifikacyjna
Gra symulacyjna dla uczniów klas VII-VIII. Cel: przygotowanie uczniów do dokonywania autoprezentacji.8. Jak pomóc dziecku zaplanować karierę?
Scenariusz zajęć z rodzicami. Cel ogólny: zapoznanie, jak pomóc dziecku przygotować się do wyboru ścieżki edukacyjno-zawodowej.9. Wiesz, co lubisz, ale nie wiesz, jaki zawód możesz wykonywać
Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas VII-VIII. Cel ogólny: poznanie zawodów, które odpowiadają kompetencjom ucznia. Cele szczegółowe: zawężenie możliwości wykonywanych zawodów przez posiadane kompetencje. Uczeń: ocenia samodzielnie swoje predyspozycje, ocenia samodzielnie swoje kompetencje, podejmuje decyzję, który zawód jest dla niego najbardziej odpowiedni, żeby zdobyć o nim jak najwięcej dodatkowych informacji.10. Kalkulator wartości i potrzeb
Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas VII-VIII. Cel ogólny: określenie kosztów wynikających z wartości i potrzeb. Cele szczegółowe: indywidualna ocena własnych wartości oraz przewidywanych potrzeb w przyszłości. Uczeń: określa własne wartości, określa własne potrzeby, szacuje koszty życia, które chciałby prowadzić.11. O zawodzie…
Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas VII-VIII. Cel: przygotowanie uczniów do wyszukiwania i analizowania informacji na temat zawodów oraz charakteryzowania wybranych zawodów, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania.12. Skąd czerpać…?
Karta pracy przeznaczona dla uczniów klas IV-VI. Cel: przygotowanie uczniów do samodzielnego docierania do informacji i korzystania z różnych źródeł wiedzy.13. Jak być doradcą zawodowym na lekcjach przedmiotowych?
Scenariusz rady pedagogicznej. Cel ogólny: osiąganie celów doradztwa zawodowego na lekcjach przedmiotowych. Cele szczegółowe, uczestnicy: formułują praktyczne cele lekcji przedmiotowych, wskazują sposoby rozwijania kompetencji transferowalnych na lekcjach przedmiotowych, przedstawiają sposoby rozwijania zainteresowań oraz planowania kariery na lekcjach przedmiotowych.
Aktualnie przeglądasz
Styczeń 2020 - Nr Nr 5