Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego (WSDZ) to obowiązkowy element organizacji pracy szkoły. Choć jego opracowanie jest wymagane ustawowo, to brak szczegółowych wytycznych dotyczących jego treści powoduje, że wiele szkół ma trudność z jego opracowaniem. Jak zbudować dokument, który będzie zgodny z prawem, spójny wewnętrznie i rzeczywiście wspierający ucznia w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej? W niniejszym artykule omawiamy cele, strukturę, etapy organizacji WSDZ oraz przykładowe rozwiązania do zastosowania w praktyce szkolnej.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Jak opracować wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego zgodny z przepisami prawa oświatowego?
- Kto odpowiada za przygotowanie, wdrożenie i ewaluację działań doradczych w szkole?
- Jakie elementy powinien zawierać roczny program realizacji doradztwa zawodowego?
- W jaki sposób angażować nauczycieli, rodziców i instytucje zewnętrzne w działania WSDZ?
- Jak planować działania doradcze dostosowane do etapu edukacyjnego uczniów?