• WSZYSTKIE
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019

Spis treści wydania drukowanego

Temat numeru

  • Czym jest ICF? Międzynarodowa Klasyfikacja Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia

Artykuły

  • Dobrze postawione pytanie! Sztuka zadawania pytań w doradztwie zawodowym

    Wszyscy zadajemy pytania. Wpisane są one w codzienne funkcjonowanie ludzi. Oczywiście także w codzienność uczniów, nauczycieli, wychowawców i doradcy zawodowego. Pytania są ważne, są konieczne także w doradztwie zawodowym: grupowym i indywidualnym. Jak pytać? O co? Co zrobić, by pytać skutecznie? Z artykułu dowiesz się m.in.: Jakie znaczenie mają pytania w doradztwie zawodowym? Jakie funkcje może pełnić pytanie w procesie doradczym? Jakie pytania może zadawać doradca zawodowy uczniom na zajęciach indywidualnych? Jakie pytania może zadawać doradca zawodowy podczas zajęć grupowych? Jakie metodyki i techniki stosuje doradca zawodowy przy zadawaniu pytań? Jakie są różnice między pytaniami zamkniętymi a otwartymi? Jakie są zastosowania pytań zamkniętych i otwartych w doradztwie zawodowym? Jakie są kluczowe elementy budowania relacji poprzez pytania w doradztwie zawodowym? Jakie są skuteczne techniki zadawania pytań w doradztwie zawodowym?
  • Dobrze postawione pytanie! Sztuka zadawania pytań w doradztwie zawodowym

    Wszyscy zadajemy pytania. Wpisane są one w codzienne funkcjonowanie ludzi. Oczywiście także w codzienność uczniów, nauczycieli, wychowawców i doradcy zawodowego. Pytania są ważne, są konieczne także w doradztwie zawodowym: grupowym i indywidualnym. Jak pytać? O co? Co zrobić, by pytać skutecznie? Z artykułu dowiesz się m.in.: Jakie znaczenie mają pytania w doradztwie zawodowym? Jakie funkcje może pełnić pytanie w procesie doradczym? Jakie pytania może zadawać doradca zawodowy uczniom na zajęciach indywidualnych? Jakie pytania może zadawać doradca zawodowy podczas zajęć grupowych? Jakie metodyki i techniki stosuje doradca zawodowy przy zadawaniu pytań? Jakie są różnice między pytaniami zamkniętymi a otwartymi? Jakie są zastosowania pytań zamkniętych i otwartych w doradztwie zawodowym? Jakie są kluczowe elementy budowania relacji poprzez pytania w doradztwie zawodowym? Jakie są skuteczne techniki zadawania pytań w doradztwie zawodowym?
  • Brawo ja! Talenty a ścieżka edukacyjno-zawodowa

    Ale Jaś pięknie gra na skrzypcach – na pewno w przyszłości będzie pracował w filharmonii! Olu, jak Ty pięknie namalowałaś ten obrazek – będzie z Ciebie prawdziwa malarka! Ale ten Krzysio szybko biegnie z piłką – urodzony drugi Lewandowski! W rozmowach na spotkaniach rodzinnych albo na placu zabaw można usłyszeć te i wiele podobnych wypowiedzi. Każdy poszukuje w swoim dziecku talentu, daru, szczególnej umiejętności. Często jest to nasze marzenie, ale często zdarza się, że dziecko przejawia wyjątkowe uzdolnienia. Czy posiadanie talentu ma związek bądź realny wpływ na ścieżkę edukacyjno-zawodową?
  • 1. W czym pójdę do pracy?

    Scenariusz zajęć dla uczniów klas I-III. Cel główny: Podawanie nazw wymarzonych zawodów oraz opisywanie podstawowej specyfiki pracy w tych zawodach. Cele szczegółowe: Uczeń: wymienia zawody, o których marzy, argumentuje swój wybór, opisuje podstawową specyfikę pracy w tym zawodzie, opracowuje strój charakterystyczny dla tego zawodu. Metody pracy: rozmowa kierowana, praca indywidualna, ekspresja plastyczna, prezentacja. Środki dydaktyczne: W czym pójdę do pracy? (załącznik nr 1 – po jednej sztuce dla każdego ucznia), ścinki różnych materiał w, gotowe elementy dekoracyjne, kolorowe magazyny, nożyczki, kleje. Przewidywany czas realizacji: 45 minut.
  • 2. Zawodowe puzzle

    Scenariusz zajęć dla uczniów klas I-III. Cel główny: Zapoznanie z zawodami z najbliższego otoczenia. Cele szczegółowe: Uczeń: opisuje specyfikę pracy w zawodach z najbliższego otoczenia, poznaje atrybuty dla danego zawodu. Metody pracy: rozmowa kierowana, praca w grupach, układanka, burza mózgów. Środki dydaktyczne: Zawodowe puzzle (załącznik nr 1 do pocięcia). nożyczki, karteczki z numerkami do podzielenia klasy na zespoły (z cyframi 1–3), pudełko/woreczek z losami, koperty. Przewidywany czas realizacji: 45 minut.
  • 3. Kolorowe zasoby

    Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV-VI. Cel główny: Określanie swoich mocnych stron, własnych zainteresowań i uzdolnień. Cele szczegółowe: Uczeń: opisuje swoje zainteresowania, mocne strony i uzdolnienia, wyjaśnia ich znaczenie w planowaniu swojej przyszłości, wskazuje swoje zainteresowania i zdolności oraz możliwości wykorzystania ich w różnych dziedzinach życia, podejmuje próbę zaplanowania rozwoju swoich zasobów. Metody pracy: zabawa ruchowa, rozmowa kierowana, praca indywidualna, autorefleksja. Środki dydaktyczne: Moje zasoby (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia), przybory do pisania, kredki w kolorze żółtym i niebieskim (dla każdego ucznia). Przewidywany czas realizacji: 45 minut.
  • 4. Więcej o zawodach

    Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV-VI. Cel główny: Przygotowanie uczniów do wymieniania różnych grup zawodów i podawania przykład w zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisywania różnych ścieżek ich uzyskiwania oraz podstawowej specyfiki pracy w zawodach. Cele szczegółowe: Uczeń: wskazuje przykładowe grupy zawodów, podaje informacje o przykładowych zawodach. Metody pracy: bank pomysł, plakaty, praca w grupie, praca zespołowa, dyskusja. Środki dydaktyczne: tablica/flipchart, Grupy zawodów (załącznik nr 1, do pobrania ze strony www.doradztwoszkolne.pl – jeden komplet pociętych kartonik w dla nauczyciela), arkusze papieru flipchart – jeden dla każdej grupy, masa mocująca, pisaki. Przewidywany czas realizacji: 45 minut.
  • 5. Moje POMODORO

    Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV-VI. Cel główny: Planowanie swoich działań ze wskazaniem zadań potrzebnych, by je zrealizować. Cele szczegółowe: Uczeń: przygotowuje listę zadań do zrobienia, ustala priorytety, wyznacza poszczególne kroki do ich realizacji, stosuje metodę pomodoro. Metody pracy: rozmowa kierowana, praca indywidualna, miniwykład, metoda pomodoro, dyskusja kierowana. Środki dydaktyczne: Moje pomodoro (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia), przybory do pisania, tablica z markerami. Przewidywany czas realizacji: 45 minut.
  • 6. Skazany na sukces

    Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII-VIII.  Cel główny: Przygotowanie uczniów do określania czynnik w wpływających na wybory zawodowe. Cele szczegółowe: Uczeń: określa swój wymarzony sukces zawodowy, wskazuje czynniki mające wpływ na odniesienie sukcesu zawodowego, projektuje możliwości wykorzystania własnych zasobów do odniesienia sukcesu na rynku pracy. Metody pracy: miniwykład, burza mózgów, praca indywidualna, dyskusja. Środki dydaktyczne: tablica/flipchart, Skazany na sukces (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia). Przewidywany czas realizacji: 45 minut.
  • 7. Czy coś mnie ogranicza?

    Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII-VIII. Cel główny: Przygotowanie uczniów do rozpoznawania własnych ograniczeń jako wyzwań w odniesieniu do plan w edukacyjno-zawodowych. Cele szczegółowe: Uczeń: potrafi przygotować swój plan edukacyjno-zawodowy, wskazuje ograniczenia, które warto rozważyć podczas planowania przyszłości edukacyjno-zawodowej. Metody pracy: bank pomysłów, praca zespołowa, praca w grupach, praca indywidualna, dyskusja. Środki dydaktyczne: tablica/flipchart, arkusze papieru flipchart – jeden dla każdej grupy, Czy coś mnie ogranicza? (załącznik nr 1 – jeden egzemplarz dla każdego ucznia), pisaki. Przewidywany czas realizacji: 45 minut.
  • 8. Jaki jestem? Karta postaci

    Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII-VIII. Cel główny: Zebranie własnych zasobów. Cele szczegółowe: Uczeń: wskazanie własnych cech osobowościowych, analiza własnych zdolności, prezentacja/wizualizacja postaci, która ma takie cechy, analiza postaci pod kątem posiadania hipotetycznych cech charakteru, zastosowanie informacji zwrotnej do odkrywania nieuświadomionych cech charakteru. Metody pracy: praca indywidualna, praca w grupie, prezentacja na forum (również w nauczaniu zdalnym). Środki dydaktyczne: komputer, tablet lub telefon z przeglądarką internetową z dostępem do Internetu – dla każdego ucznia, link do strony internetowej: cardmaker.pythonanywhere.com/static/card/generator_postaci.html (np. do wyświetlenia lub przesłania linku), Mój potencjał (załącznik 1 dla każdego ucznia), Moje zdolności (załącznik 2 dla każdego ucznia). Przewidywany czas realizacji: 45 minut.
  • 9. Instrukcja obsługi kariery

    Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII-VIII. Cel główny: Przygotowanie uczniów do wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej. Cele szczegółowe: Uczeń: identyfikuje czynniki ważne przy wyborze szkoły i planowaniu kariery, określa istotne kroki w planowaniu kariery, identyfikuje osoby i instytucje wspomagające planowanie kariery. Metody pracy: dyskusja kierowana, praca w grupach, prezentacja. Środki dydaktyczne: przykładowe instrukcje obsługi urządzeń, program w itp., tablica i przybory do pisania na niej, Ikonki do instrukcji obsługi kariery (załącznik nr 1, do pobrania ze strony www.doradztwoszkolne.pl – jeden egzemplarz dla każdej grupy), nożyczki, klej, małe kartki papieru, markery, duże arkusze papieru (po 1 sztuce dla każdej grupy). Przewidywany czas realizacji: 45 minut.
  • 10. O mocne strony!

    Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV-VI. Cel główny: Przygotowanie uczniów do wskazywania swoich mocnych stron oraz możliwości ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia. Cele szczegółowe: Uczeń: określa znaczenie mocnych stron w wybranych zawodach, wskazuje swoje mocne strony i ich przydatność w różnych dziedzinach życia. Metody pracy: metafora, praca w grupie, praca zespołowa, praca indywidualna, dyskusja. Środki dydaktyczne: tablica/flipchart, Mocna strona jest jak… (załącznik nr 1 – jeden egzemplarz dla nauczyciela, do pobrania ze strony portalu), Mocne strony mile widziane w zawodzie… (załącznik nr 2 – jeden egzemplarz dla każdej grupy), Moje mocne strony. Co z nimi zrobić? (załącznik nr 3 – jeden egzemplarz dla każdego ucznia), masa mocująca, pisaki, rzutnik. Przewidywany czas realizacji: 45 minut.
  • 11. Zaprojektuj się – dwie perspektywy, jeden cel

    Scenariusz zajęć z rodzicami. Cel główny: Wspieranie rodziców w procesie doradczym dedykowanym dzieciom na podstawie modelu Persona. Cele szczegółowe: Rodzic: projektuje na podstawie swojej wiedzy możliwości edukacyjno-zawodowe dziecka, rozmawia z dzieckiem na temat jego wyborów edukacyjnych i zawodowych, wspiera dziecko w planowaniu kariery edukacyjno-zawodowej. Metody pracy: praca indywidualna rodziców, dyskusja. Środki dydaktyczne: Zaprojektuj się (załącznik nr 1, do pobrania ze strony www.doradztwoszkolne.pl – dla każdego rodzica). Przewidywany czas realizacji: 45 minut.
  • 12. Na zakończenie

    Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII-VIII. Cel główny: Przygotowanie uczniów do dokonywania syntezy informacji o sobie wynikających z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej. Cele szczegółowe: Uczeń: potrafi przygotować swój plan edukacyjno-zawodowy, wskazuje ograniczenia, które warto rozważyć podczas planowania przyszłości edukacyjno-zawodowej. Metody pracy: wirujące plakaty, praca w grupach, bank pomysłów, praca indywidualna, dyskusja. Środki dydaktyczne: tablica/flipchart, arkusze papieru flipchart – jeden dla każdej grupy, Na zakończenie! (załącznik nr 1 – jeden egzemplarz dla każdego ucznia), masa mocująca, pisaki. Przewidywany czas realizacji: 45 minut.
  • 13. Pola refleksji, czyli co mnie wzmacnia, a co osłabia

    Karta pracy dla uczniów klas VII-VIII. Cel główny: Poznawanie siebie w kontekście planowania przyszłości. Cele szczegółowe: Uczeń: określanie swoich mocnych i słabych aspekt w rozwojowych, powiązanie pozytywnych obszar w z możliwościami zawodowymi, wymiana refleksji z innymi. Metody pracy: praca indywidualna, praca w zespołach, dyskusja. Środki dydaktyczne: Pola refleksji (załącznik nr 1 – wydruk dla każdego ucznia, długopisy. Przewidywany czas realizacji: 45 minut.
  • 14. „Targ mocyyyy”, czyli kto też tak ma jak ja!

    Karta pracy dla uczniów klas VII-VIII. Cel ogólny: Wzmacnianie poczucia własnej wartości w procesie grupowym. Cele szczegółowe: Uczeń: określanie swoich mocnych stron i cech osobowości, określanie swoich zainteresowań, integracja z osobami o podobnych cechach, wymiana doświadczeń osobistych. Metody pracy: praca indywidualna, praca grupowa, dyskusja. Środki dydaktyczne: Moje mocneeee strony (załącznik nr 1 – wydruk dla każdego ucznia), długopisy. Przewidywany czas realizacji: 45 minut.
  • 15. Kwalifikacje na dziś, kwalifikacje na jutro

    Scenariusz spotkania rady pedagogicznej. Cel główny: Zapoznanie nauczycieli ze Zintegrowanym Systemem Kwalifikacji (ZSK). Cele szczegółowe: Uczestnik: wie, co to jest ZSK, potrafi wyjaśnić cel wprowadzenia ZSK w Polsce, poznaje przykładowe ćwiczenie, które może zastosować w pracy z uczniami. Metody pracy: praca indywidualna, wykład, dyskusja. Środki dydaktyczne: laptop/rzutnik/ekran/Internet, smartfon. Przewidywany czas realizacji: 45 minut.

Aktualnie przeglądasz

Lipiec 2021 - Nr 23
  Numer 23 magazynu Nowoczesne Doradztwo Zawodowe w Szkole Podstawowej