- WSZYSTKIE
- 2022
- 2021
- 2020
- 2019
Spis treści wydania drukowanego
Temat numeru
EPALE – kształcenie ustawiczne w dobie cyfryzacji
Jakie wymagania stawia przed nami współczesny świat, przepełniony zmianami i postępem naukowo-technicznym? W jaki sposób człowiek może dostosowywać się do potrzeb rynku pracy i nowoczesnych technologii? Co jest najlepszą inwestycją współczesnego człowieka? Czy kształcenie ustawiczne to jedynie konieczna odpowiedź na rozwój cywilizacyjny, czy raczej stanowi istotną możliwość zaspokojenia własnych aspiracji i potrzeb? Co z realizacją swoich pasji i zainteresowań? Gdzie możemy, będąc doradcami, zaspokajać potrzebę rozwoju i kształcenia? Wreszcie, jakie możliwości daje nam i z czym wychodzi naprzeciw platforma EPALE?
Artykuły
Eurodoradztwo Polska jako cenne źródło wiedzy doradczej
Poszukując inspiracji, narzędzi czy nowych rozwiązań, warto poszukiwać takich źródeł wiedzy, które zapewnią bezpłatny dostęp do szerokiego wachlarzu zasobów możliwych do wykorzystania w pracy doradczej. Niewątpliwie cennym źródłem wiedzy były i są publikacje realizowane w ramach projektu Eurodoradztwo Polska.EURES – Europejski Portal Mobilności Zawodowej
W szkole podstawowej na zajęciach z zakresu doradztwa zawodowego (i nie tylko) powinna istnieć przestrzeń na podejmowanie tematów związanych z rynkiem pracy, obserwowanymi trendami, budowaniem relacji pracodawca – pracownik. W projektowaniu lekcji, zagadnień dotyczących szeroko rozumianego rynku pracy można wykorzystać informacje o Europejskim Portalu Mobilności Zawodowej (EURES). Co to jest? Po co portal powstał? Do czego mogą przydać się jego zasoby? To pytania, na które będzie można znaleźć odpowiedzi w niniejszym artykule.1. Czy zawody lubią się grupować?
Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas I-III. Cel ogólny: podawanie nazw zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisywanie podstawowej specyfiki pracy w przykładowych zawodach. Cele szczegółowe: Uczeń: wymienia grupy zawodów według podziału B.A. Klimowa, podaje przykłady zawodów wykonywanych przez ludzi ze swego otoczenia, naśladuje czynności wykonywane przez przedstawiciela danego zawodu i odgaduje nazwę tego zawodu, opisuje czynności charakterystyczne dla wybranych zawodów. Metody pracy: zabawa naśladowcza, improwizacje w rolach, stop-klatka, wywiad. Środki dydaktyczne: Grupy zawodów (załącznik nr 1, pięć sztuk – po jednej sztuce dla grupy), Zestawy zawodów w ramach poszczególnych grup (załącznik nr 2 – po jednym zestawie dla każdejgrupy), nożyczki. Przewidywany czas realizacji: 45 minut.2. Nożyce…
Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas I-III. Cel ogólny: przygotowanie do poznania zawodu z najbliższego otoczenia – fryzjera. Cele szczegółowe: Uczeń: podaje przykłady zawodów wykonywanych przez ludzi ze swojego otoczenia, opisuje czynności charakterystyczne dla wybranego zawodu, wymienia narzędzia, atrybuty pracy w omawianym zawodzie. Metody pracy: rozmowa kierowana, praca plastyczna. Środki dydaktyczne: Puzzle fryzjerskie (załącznik nr 1 – po 1 sztuce dla każdego ucznia, pocięte w kopercie), klej, kartka A4, nożyczki, przybory do rysowania, Film Fryzjer na portalu epodreczniki.pl https://epodreczniki.pl/a/fryzjer/DXoCRg1gY [dostęp: 12.12.2020 r.]. Przewidywany czas realizacji: 45 minut.3. Co może interesować?
Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas I-III. Cel ogólny: przygotowanie uczniów do podawania przykładów różnorodnych zainteresowań ludzi. Cele szczegółowe: Uczeń: wymienia przykładowe zainteresowania ludzi, potrafi wstępnie wskazać swoje zainteresowania. Metody pracy: plakaty, praca zespołowa, praca grupowa, ćwiczenie, dyskusja. Środki dydaktyczne: arkusze papieru flipchart – 5 sztuk, cenki – 4 dla każdego ucznia, Czym się oni interesują? (załącznik nr 1 – 1 komplet pociętych historyjek w kopercie), karteczki samoprzylepne – jedna dla każdego ucznia, masa mocująca, pisaki. Przewidywany czas realizacji: 45 minut.4. W drodze do marzeń
Karta pracy przeznaczona dla uczniów klas IV-VI. Cel ogólny: planowanie swoich działań ze wskazaniem zadań potrzebnych, by je zrealizować. Cele szczegółowe: Uczeń: wskazuje, czym różni się cel od marzenia, formułuje swój cel, określa zadania prowadzące do celu. Metody pracy: dyskusja kierowana, praca indywidualna, autorefleksja. Środki dydaktyczne: Moja droga do marzeń (załącznik nr 1 – po 1 egzemplarzu dla każdego ucznia), przybory do pisania. Przewidywany czas realizacji: 45 minut.5. Skąd ją wziąć?
Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas IV-VI. Cel ogólny: przygotowanie uczniów do wskazywania różnych sposobów zdobywania wiedzy z wykorzystaniem znanych im przykładów oraz omawiania swoich indywidualnych sposobów nauki. Cele szczegółowe: Uczeń: wymienia przykładowe sposoby zdobywania wiedzy, charakteryzuje sposób nauki przez siebie preferowany. Metody pracy: bank pomysłów, praca w grupie, praca indywidualna, ćwiczenie, miniwykład, dyskusja. Środki dydaktyczne: tablica, Mój indywidualny sposób nauki (załącznik nr 1 – jeden egzemplarz dla każdego ucznia), Kilka rad (załącznik nr 2 – jeden egzemplarz dla nauczyciela), pisaki. Przewidywany czas realizacji: 45 minut.6. Delta Oscar November Alpha Uniform Kilo India!
Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas IV-VI. Cel ogólny: wskazywanie ulubionych przedmiotów szkolnych. Cele szczegółowe: Uczeń: określanie związku między wiedzą a światem zawodów, określanie związku wiedzy z ulubionego przedmiotu szkolnego z przyszłą pracą zawodową, wymienianie korzyści z poszerzania swojej wiedzy. Metody pracy: dyskusja kierowana, praca w parach, metoda szyfrowania wiadomości, autorefleksja. Środki dydaktyczne: Tabela kodowa – Alfabet fonetyczny NATO (załącznik nr 1 – do wyświetlenia na tablicy), źródło: https://www.charter.edu.pl/baza-wiedzy/kanal-16/alfabet-fonetyczny-icao/ [dostęp: 07.01.2021 r.], kartki papieru formatu A4 lub A5 – po jednej dla każdego ucznia, rzutnik, komputer z dostępem do Internetu, przybory do pisania. Przewidywany czas realizacji: 45 minut.7. Czy ja lubię…?
Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas IV-VI. Cel ogólny: przygotowanie uczniów do wskazywania przedmiotów szkolnych, których lubią się uczyć. Cele szczegółowe: Uczeń: wskazuje przedmioty szkolne, których lubi się uczyć, potrafi wskazać obszary pracy zawodowej/zawody, w których może być przydatna wiedza z zakresu wybranych przedmiotów szkolnych. Metody pracy: praca indywidualna, praca w grupie, ćwiczenie, dyskusja. Środki dydaktyczne: tablica/flipchart, Czy ja lubię…? (załącznik nr 1 – jeden egzemplarz dla każdego ucznia), arkusze papieru flipchart – jeden dla każdej grupy, pisaki. Przewidywany czas realizacji: 45 minut.8. Myślimy pytaniami
Karta pracy przeznaczona dla uczniów klas VII-VIII. Cel ogólny: przygotowanie uczniów do wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej. Cele szczegółowe: Uczeń: identyfikuje czynniki ważne przy wyborze szkoły i planowaniu kariery, analizuje czynniki ważne przy wyborze szkoły w kontekście swoich planów, określa swoje oczekiwania i preferencje przy wyborze szkoły. Metody pracy: burza pytań, dyskusja kierowana. Środki dydaktyczne: tablica, małe karteczki samoprzylepne, przybory do pisania. Przewidywany czas realizacji: 45 minut.9. Wyszukuję i analizuję
Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas VII-VIII. Cel ogólny: przygotowanie uczniów do wyszukiwania i analizowania informacji na temat zawodów oraz charakteryzowania wybranych zawodów, z uwzględnieniem kwalifikacji wyodrębnionych w zawodach i możliwości ich uzyskiwania. Cele szczegółowe: Uczeń: • wskazuje elementy zasobów informacji o zawodach, • wyszukuje i analizuje informacje o interesujących go zawodach. Metody pracy: praca indywidualna, praca zespołowa, ćwiczenie, dyskusja. Środki dydaktyczne: tablica/flipchart, laptop z dostępem do Internetu, Wyszukuję i analizuję (załącznik nr 1 – jeden egzemplarz dla każdego ucznia), pisaki, długopisy. Przewidywany czas realizacji: 45 minut.10. Czy zatrudniłbym samego siebie?
Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas VII-VIII. Cel ogólny: porównywanie własnych zasobów i preferencji z wymaganiami rynku pracy i oczekiwaniami pracodawców. Cele szczegółowe: Uczeń: określa oczekiwania pracodawców od kandydatów do pracy, identyfikuje swoje zasoby, analizuje swoje zasoby w kontekście oczekiwań pracodawców. Metody pracy: dyskusja, metoda 5 z 25, praca w grupach, autorefleksja. Środki dydaktyczne: Lista 25 oczekiwań pracodawców (załącznik nr 1 – po 1 sztuce dla każdego ucznia), Autoportret kandydata do pracy (załącznik nr 2 – po 1 sztuce dla każdego ucznia), tablica, przybory do pisania. Przewidywany czas realizacji: 45 minut.11. Projekt idealnego stołka
Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas VII-VIII. Cel ogólny: rozwijanie zdolności kreatywności jako kompetencji na rynku pracy. Cele szczegółowe: Uczeń: rozwija umiejętności twórczego i krytycznego myślenia, projektuje innowacje w pracy w parach. Metody pracy: burza mózgów, praca w parach. Środki dydaktyczne: kartony, nożyczki, farby, kredki, pisaki, bibuła, ozdoby papierowe itp. kartki A4, ołówki, długopisy. Przewidywany czas realizacji: 45minut.12. Na miękko – jaka to umiejętność? Cz. 2
Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas VII-VIII. Cel ogólny: analiza możliwości rozwoju wybranych umiejętności miękkich. Cele szczegółowe: analiza potencjału pod kątem posiadanych umiejętności miękkich z listy, analiza możliwych sposobów rozwoju wskazanych umiejętności miękkich, Metody pracy: praca grupowa, praca indywidualna, prezentacja na forum (również w nauczaniu zdalnym). Środki dydaktyczne: komputer, tablet lub telefon z przeglądarką internetową z dostępem do Internetu – dla każdego ucznia Link do materiału: https://wordwall.net/resource/7272866/doradztwo-zawodowe/kompetencje-mi%c4%99kkie, A. Opoka [dostęp: 08.12.2020], Ja tak mam – autorefleksja (załącznik 1). Przewidywany czas realizacji: 45 minut.13. Rodzinne daszki mocy
Scenariusz zajęć z rodzicami. Cel ogólny: wzmacnianie poczucia własnej wartości i mocnych stron. Cele szczegółowe: Rodzic: tworzy wraz z dzieckiem rysunek na temat mocnych stron, podaje przykład możliwości ich wykorzystania na rynku pracy. Metody pracy: praca indywidualna, dyskusja. Środki dydaktyczne: kartki A4, długopisy, ewentualnie kredki. Przewidywany czas realizacji: 30 minut.14. Projekt JA, czyli zarządzanie projektami w małej pigułce
Karta pracy przeznaczona dla uczniów klas VII-VIII. Cel ogólny: poznawanie swoich zasobów w powiązaniu z planami zawodowymi. Cele szczegółowe: określenie definicji zarządzania projektami i jego etapów, przyporządkowanie swoich mocnych stron do danego etapu. Metody pracy: praca indywidualna, praca w zespołach, dyskusja. Środki dydaktyczne: Ja i zarządzanie projektami (załącznik nr 1 – wydruk dla każdego ucznia), długopisy. Przewidywany czas realizacji: 45 minut.15. Kruszymy burzę mózgów
Scenariusz spotkania rady pedagogicznej. Cel ogólny: zapoznanie nauczycieli z techniką odwróconej burzy mózgów. Cele szczegółowe: Uczestnik: wie, czym jest burza mózgów, zna wariant odwróconej burzy mózgów, potrafi zastosować te metody na własnych przykładach. Metody pracy: praca indywidualna, praca w parach, dyskusja. Środki dydaktyczne: flipchart, pisaki/tablica, kreda, kartki A4, długopisy, wydruk załącznika nr 1 – dla każdego uczestnika. Przewidywany czas realizacji: 45minut.
Aktualnie przeglądasz
Marzec 2021 - Nr 19