• WSZYSTKIE
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019

Spis treści wydania drukowanego

Temat numeru

  • EPALE – kształcenie ustawiczne w dobie cyfryzacji

    Jakie wymagania stawia przed nami współczesny świat, przepełniony zmianami i postępem naukowo-technicznym? W jaki sposób człowiek może dostosowywać się do potrzeb rynku pracy i nowoczesnych technologii? Co jest najlepszą inwestycją współczesnego człowieka? Czy kształcenie ustawiczne to jedynie konieczna odpowiedź na rozwój cywilizacyjny, czy raczej stanowi istotną możliwość zaspokojenia własnych aspiracji i potrzeb? Co z realizacją swoich pasji i zainteresowań? Gdzie możemy, będąc doradcami, zaspokajać potrzebę rozwoju i kształcenia? Wreszcie, jakie możliwości daje nam i z czym wychodzi naprzeciw platforma EPALE?

Artykuły

  • Eurodoradztwo Polska jako cenne źródło wiedzy doradczej

    Poszukując inspiracji, narzędzi czy nowych rozwiązań, warto poszukiwać takich źródeł wiedzy, które zapewnią bezpłatny dostęp do szerokiego wachlarzu zasobów możliwych do wykorzystania w pracy doradczej. Niewątpliwie cennym źródłem wiedzy były i są publikacje realizowane w ramach projektu Eurodoradztwo Polska.
  • EURES – Europejski Portal Mobilności Zawodowej

    W szkole podstawowej na zajęciach z zakresu doradztwa zawodowego (i nie tylko) powinna istnieć przestrzeń na podejmowanie tematów związanych z rynkiem pracy, obserwowanymi trendami, budowaniem relacji pracodawca – pracownik. W projektowaniu lekcji, zagadnień dotyczących szeroko rozumianego rynku pracy można wykorzystać informacje o Europejskim Portalu Mobilności Zawodowej (EURES). Co to jest? Po co portal powstał? Do czego mogą przydać się jego zasoby? To pytania, na które będzie można znaleźć odpowiedzi w niniejszym artykule.
  • 1. Czy zawody lubią się grupować?

    Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas I-III.   Cel ogólny: podawanie nazw zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisywanie podstawowej specyfiki pracy w przykładowych zawodach. Cele szczegółowe: Uczeń: wymienia grupy zawodów według podziału B.A. Klimowa, podaje przykłady zawodów wykonywanych przez ludzi ze swego otoczenia, naśladuje czynności wykonywane przez przedstawiciela danego zawodu i odgaduje nazwę tego zawodu, opisuje czynności charakterystyczne dla wybranych zawodów. Metody pracy: zabawa naśladowcza, improwizacje w rolach, stop-klatka, wywiad. Środki dydaktyczne: Grupy zawodów (załącznik nr 1, pięć sztuk – po jednej sztuce dla grupy), Zestawy zawodów w ramach poszczególnych grup (załącznik nr 2 – po jednym zestawie dla każdejgrupy), nożyczki. Przewidywany czas realizacji: 45 minut.  
  • 2. Nożyce…

      Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas I-III.  Cel ogólny: przygotowanie do poznania zawodu z najbliższego otoczenia – fryzjera. Cele szczegółowe: Uczeń: podaje przykłady zawodów wykonywanych przez ludzi ze swojego otoczenia, opisuje czynności charakterystyczne dla wybranego zawodu, wymienia narzędzia, atrybuty pracy w omawianym zawodzie. Metody pracy: rozmowa kierowana, praca plastyczna. Środki dydaktyczne: Puzzle fryzjerskie (załącznik nr 1 – po 1 sztuce dla każdego ucznia, pocięte w kopercie), klej, kartka A4, nożyczki, przybory do rysowania, Film Fryzjer na portalu epodreczniki.pl https://epodreczniki.pl/a/fryzjer/DXoCRg1gY [dostęp: 12.12.2020 r.]. Przewidywany czas realizacji: 45 minut.
  • 3. Co może interesować?

    Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas I-III.  Cel ogólny: przygotowanie uczniów do podawania przykładów różnorodnych zainteresowań ludzi. Cele szczegółowe: Uczeń: wymienia przykładowe zainteresowania ludzi, potrafi wstępnie wskazać swoje zainteresowania. Metody pracy: plakaty, praca zespołowa, praca grupowa, ćwiczenie, dyskusja. Środki dydaktyczne: arkusze papieru flipchart – 5 sztuk, cenki – 4 dla każdego ucznia, Czym się oni interesują? (załącznik nr 1 – 1 komplet pociętych historyjek w kopercie), karteczki samoprzylepne – jedna dla każdego ucznia, masa mocująca, pisaki. Przewidywany czas realizacji: 45 minut.
  • 4. W drodze do marzeń

    Karta pracy przeznaczona dla uczniów klas IV-VI. Cel ogólny: planowanie swoich działań ze wskazaniem zadań potrzebnych, by je zrealizować. Cele szczegółowe: Uczeń: wskazuje, czym różni się cel od marzenia, formułuje swój cel, określa zadania prowadzące do celu. Metody pracy: dyskusja kierowana, praca indywidualna, autorefleksja. Środki dydaktyczne: Moja droga do marzeń (załącznik nr 1 – po 1 egzemplarzu dla każdego ucznia), przybory do pisania. Przewidywany czas realizacji: 45 minut.
  • 5. Skąd ją wziąć?

    Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas IV-VI. Cel ogólny: przygotowanie uczniów do wskazywania różnych sposobów zdobywania wiedzy z wykorzystaniem znanych im przykładów oraz omawiania swoich indywidualnych sposobów nauki. Cele szczegółowe: Uczeń: wymienia przykładowe sposoby zdobywania wiedzy, charakteryzuje sposób nauki przez siebie preferowany. Metody pracy: bank pomysłów, praca w grupie, praca indywidualna, ćwiczenie, miniwykład, dyskusja. Środki dydaktyczne: tablica, Mój indywidualny sposób nauki (załącznik nr 1 – jeden egzemplarz dla każdego ucznia), Kilka rad (załącznik nr 2 – jeden egzemplarz dla nauczyciela), pisaki. Przewidywany czas realizacji: 45 minut.
  • 6. Delta Oscar November Alpha Uniform Kilo India!

    Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas IV-VI. Cel ogólny: wskazywanie ulubionych przedmiotów szkolnych. Cele szczegółowe: Uczeń: określanie związku między wiedzą a światem zawodów, określanie związku wiedzy z ulubionego przedmiotu szkolnego z przyszłą pracą zawodową, wymienianie korzyści z poszerzania swojej wiedzy. Metody pracy: dyskusja kierowana, praca w parach, metoda szyfrowania wiadomości, autorefleksja. Środki dydaktyczne: Tabela kodowa – Alfabet fonetyczny NATO (załącznik nr 1 – do wyświetlenia na tablicy), źródło: https://www.charter.edu.pl/baza-wiedzy/kanal-16/alfabet-fonetyczny-icao/ [dostęp: 07.01.2021 r.], kartki papieru formatu A4 lub A5 – po jednej dla każdego ucznia, rzutnik, komputer z dostępem do Internetu, przybory do pisania. Przewidywany czas realizacji: 45 minut.
  • 7. Czy ja lubię…?

    Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas IV-VI. Cel ogólny: przygotowanie uczniów do wskazywania przedmiotów szkolnych, których lubią się uczyć. Cele szczegółowe: Uczeń: wskazuje przedmioty szkolne, których lubi się uczyć, potrafi wskazać obszary pracy zawodowej/zawody, w których może być przydatna wiedza z zakresu wybranych przedmiotów szkolnych. Metody pracy: praca indywidualna, praca w grupie, ćwiczenie, dyskusja. Środki dydaktyczne: tablica/flipchart, Czy ja lubię…? (załącznik nr 1 – jeden egzemplarz dla każdego ucznia), arkusze papieru flipchart – jeden dla każdej grupy, pisaki. Przewidywany czas realizacji: 45 minut.
  • 8. Myślimy pytaniami

    Karta pracy przeznaczona dla uczniów klas VII-VIII. Cel ogólny: przygotowanie uczniów do wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej. Cele szczegółowe: Uczeń: identyfikuje czynniki ważne przy wyborze szkoły i planowaniu kariery, analizuje czynniki ważne przy wyborze szkoły w kontekście swoich planów, określa swoje oczekiwania i preferencje przy wyborze szkoły. Metody pracy: burza pytań, dyskusja kierowana. Środki dydaktyczne: tablica, małe karteczki samoprzylepne, przybory do pisania. Przewidywany czas realizacji: 45 minut.
  • 9. Wyszukuję i analizuję

    Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas VII-VIII. Cel ogólny: przygotowanie uczniów do wyszukiwania i analizowania informacji na temat zawodów oraz charakteryzowania wybranych zawodów, z uwzględnieniem kwalifikacji wyodrębnionych w zawodach i możliwości ich uzyskiwania. Cele szczegółowe: Uczeń: • wskazuje elementy zasobów informacji o zawodach, • wyszukuje i analizuje informacje o interesujących go zawodach. Metody pracy: praca indywidualna, praca zespołowa, ćwiczenie, dyskusja. Środki dydaktyczne: tablica/flipchart, laptop z dostępem do Internetu, Wyszukuję i analizuję (załącznik nr 1 – jeden egzemplarz dla każdego ucznia), pisaki, długopisy. Przewidywany czas realizacji: 45 minut.
  • 10. Czy zatrudniłbym samego siebie?

    Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas VII-VIII. Cel ogólny: porównywanie własnych zasobów i preferencji z wymaganiami rynku pracy i oczekiwaniami pracodawców. Cele szczegółowe: Uczeń: określa oczekiwania pracodawców od kandydatów do pracy, identyfikuje swoje zasoby, analizuje swoje zasoby w kontekście oczekiwań pracodawców. Metody pracy: dyskusja, metoda 5 z 25, praca w grupach, autorefleksja. Środki dydaktyczne: Lista 25 oczekiwań pracodawców (załącznik nr 1 – po 1 sztuce dla każdego ucznia), Autoportret kandydata do pracy (załącznik nr 2 – po 1 sztuce dla każdego ucznia), tablica, przybory do pisania. Przewidywany czas realizacji: 45 minut.
  • 11. Projekt idealnego stołka

    Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas VII-VIII.  Cel ogólny: rozwijanie zdolności kreatywności jako kompetencji na rynku pracy. Cele szczegółowe: Uczeń: rozwija umiejętności twórczego i krytycznego myślenia, projektuje innowacje w pracy w parach. Metody pracy: burza mózgów, praca w parach. Środki dydaktyczne: kartony, nożyczki, farby, kredki, pisaki, bibuła, ozdoby papierowe itp. kartki A4, ołówki, długopisy. Przewidywany czas realizacji: 45minut.
  • 12. Na miękko – jaka to umiejętność? Cz. 2

    Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas VII-VIII. Cel ogólny: analiza możliwości rozwoju wybranych umiejętności miękkich. Cele szczegółowe: analiza potencjału pod kątem posiadanych umiejętności miękkich z listy, analiza możliwych sposobów rozwoju wskazanych umiejętności miękkich, Metody pracy: praca grupowa, praca indywidualna, prezentacja na forum (również w nauczaniu zdalnym). Środki dydaktyczne: komputer, tablet lub telefon z przeglądarką internetową z dostępem do Internetu – dla każdego ucznia Link do materiału: https://wordwall.net/resource/7272866/doradztwo-zawodowe/kompetencje-mi%c4%99kkie, A. Opoka [dostęp: 08.12.2020], Ja tak mam – autorefleksja (załącznik 1). Przewidywany czas realizacji: 45 minut.
  • 13. Rodzinne daszki mocy

    Scenariusz zajęć z rodzicami. Cel ogólny: wzmacnianie poczucia własnej wartości i mocnych stron. Cele szczegółowe: Rodzic: tworzy wraz z dzieckiem rysunek na temat mocnych stron, podaje przykład możliwości ich wykorzystania na rynku pracy. Metody pracy: praca indywidualna, dyskusja. Środki dydaktyczne: kartki A4, długopisy, ewentualnie kredki. Przewidywany czas realizacji: 30 minut.
  • 14. Projekt JA, czyli zarządzanie projektami w małej pigułce

    Karta pracy przeznaczona dla uczniów klas VII-VIII. Cel ogólny: poznawanie swoich zasobów w powiązaniu z planami zawodowymi. Cele szczegółowe: określenie definicji zarządzania projektami i jego etapów, przyporządkowanie swoich mocnych stron do danego etapu. Metody pracy: praca indywidualna, praca w zespołach, dyskusja. Środki dydaktyczne: Ja i zarządzanie projektami (załącznik nr 1 – wydruk dla każdego ucznia), długopisy. Przewidywany czas realizacji: 45 minut.
  • 15. Kruszymy burzę mózgów

    Scenariusz spotkania rady pedagogicznej. Cel ogólny: zapoznanie nauczycieli z techniką odwróconej burzy mózgów. Cele szczegółowe: Uczestnik: wie, czym jest burza mózgów, zna wariant odwróconej burzy mózgów, potrafi zastosować te metody na własnych przykładach. Metody pracy: praca indywidualna, praca w parach, dyskusja. Środki dydaktyczne: flipchart, pisaki/tablica, kreda, kartki A4, długopisy, wydruk załącznika nr 1 – dla każdego uczestnika. Przewidywany czas realizacji: 45minut.

Aktualnie przeglądasz

Marzec 2021 - Nr 19
Nowoczesne Doradztwo Zawodowe w Szkole Podstawowej