- WSZYSTKIE
- 2022
- 2021
- 2020
- 2019
Spis treści wydania drukowanego
Temat numeru
Zawód marzeń – oczekiwania a możliwości
Steve Jobs, Walt Disney, Robert Lewandowski, Bill Gates – co ich łączy? Każdy z nich musiał kiedyś podjąć decyzję: Kim zostać? Czym zająć się w życiu? Podążać za swoimi marzeniami czy postawić na sukces finansowy? A może pierwsze wcale nie wyklucza drugiego? Czy towarzyszyło im poczucie wykonywania zawodu marzeń? Zapewne oni też mieli swoje oczekiwania i konfrontowali je z możliwościami. Odpowiedzi na część tych pytań szukają również nasi uczniowie. Spróbujemy więc przyjrzeć się bliżej tym zagadnieniom, aby lepiej wspierać ich w drodze przez labirynt marzeń zawodowych, pasji, oczekiwań i możliwości.
Artykuły
Analiza potrzeb – element samopoznania
Jaki jestem? Co mnie interesuje? Czego potrzebuję? Czy czuję się szczęśliwy, czy czegoś mi brakuje? W prowadzonym przez doradcę zawodowego procesie doradczym takie pytania są zadawane bardzo często. Wszystkie one zawierają się w obszarze samopoznania i analizy potrzeb.Indywidualny Plan Działania – opis i schemat
Uczeń szkoły podstawowej ma możliwość korzystania z wielu działań w zakresie doradztwa zawodowego. Są to zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego, wizyty zawodoznawcze, doradztwo zawodowe indywidualne, spotkania informacyjno-doradcze, zajęcia w ramach opieki psychologiczno- pedagogicznej. Wszystkie działania powinny tworzyć spójną, logiczną całość. I co ważne, powinny pomóc uczniowi w przygotowywaniu się do wyborów edukacyjno-zawodowych. Aby to osiągnąć, warto z uczniem przygotować jego Indywidualny Plan Działania. Dowiedz się, co to jest, w jakim celu go tworzyć i z czego powinien się składać.1. Domino z atrybutem
Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas I-III. Cel główny: podawanie nazw zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisywanie podstawowej specyfiki pracy w przykładowych zawodach. Cele szczegółowe, uczeń: podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu, wymienia narzędzia, atrybuty pracy w niektórych zawodach, opisuje podstawową specyfikę pracy w tych zawodach.2. I po co?
Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas I-III. Cel główny: przygotowanie uczniów do uzasadniania potrzeby uczenia się i zdobywania nowych umiejętności. Cele szczegółowe, uczeń: wymienia przykładowe czynności, umiejętności, których się uczy, potrafi określić, czego i po co uczy się przedstawiciel określonego zawodu.3. Pieniądz jest…
Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas IV-VI. Cel główny: przygotowanie uczniów do wyjaśniania roli pieniądza we współczesnym świecie i jego związku z pracą. Cele szczegółowe, uczeń: określa rolę pieniądza, wskazuje na powiązania pieniądza z pracą.4. Prezentuję zasoby
Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas IV-VI. Cel główny: przygotowanie uczniów do określania własnych zainteresowań i uzdolnień oraz kompetencji. Cele szczegółowe, uczeń: wskazuje przykładowe zainteresowania, uzdolnienia i kompetencje, określa własne zainteresowania, uzdolnienia i kompetencje.5. Wyspa zawodowców
Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas IV-VI. Cel główny: wskazywanie swoich mocnych stron i możliwości ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia. Cele szczegółowe, uczeń: wymienia swoje mocne strony, podaje przykłady zawodów, w których mogą być one przydatne, wskazuje powiązania między zainteresowaniami a przyszłym zawodem.6. Budujemy obraz samego siebie
Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas IV-VI. Cel główny: dokonanie samopoznania i stworzenia adekwatnego obrazu własnej osoby. Cele szczegółowe, uczeń: wymienia swoje mocne strony, określa własne możliwości i zasoby.7. Gdybym był bogaty
Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas IV-VI. Cel główny: wyjaśnianie roli pieniądza we współczesnym świecie. Cele szczegółowe, uczeń: wyjaśnia, dlaczego ludzie posługują się pieniądzem, określa, jakie funkcje pełni pieniądz, wskazuje zależność pieniądza i pracy.8. Moja kariera – okładka na temat, temat na okładkę
Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas IV-VI. Cel główny: określanie wizji swojej kariery, celów i planów edukacyjno-zawodowych z uwzględnieniem własnych zasobów. Cele szczegółowe, uczeń: formułuje osobiste cele, planuje swoją ścieżkę kariery edukacyjno-zawodowej, podejmuje decyzje o dalszej drodze edukacyjno-zawodowej, wymienia korzyści z planowania przyszłości edukacyjno-zawodowej.9. Ja i moja grupa
Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas VII-VIII. Cel główny: dokonanie syntezy informacji pochodzących z samowiedzy i otoczenia. Cele szczegółowe, uczeń: dokonuje autorefleksji, zbiera informacje o sobie z różnych źródeł, porównuje stan wiedzy o sobie z informacjami z otoczenia.10. Głodni decyzji
Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas VII-VIII. Cel główny: podejmowanie decyzji o dalszej ścieżce edukacyjno-zawodowej. Cele szczegółowe, uczeń: wymienia preferowane szkoły ponadpodstawowe, określa swoje preferencje wobec analizowanych szkół, podejmuje decyzje dotyczące dalszego kształcenia po ukończeniu szkoły podstawowej.11. Negocjacje dla zawodowców
Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas VII-VIII. Cel główny rozszerzenie wiedzy uczniów z zakresu umiejętności prowadzenia negocjacji. Cele szczegółowe, uczeń: charakteryzuje, czym są negocjacje, określa trzy style negocjacyjne, wymienia korzyści z umiejętności stosowania konstruktywnych sposobów prowadzenia negocjacji w pracy zawodowej.12. Coś z rynku pracy
Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas VII-VIII. Cel główny przygotowanie uczniów do wyjaśniania zjawisk i trendów zachodzących na współczesnym rynku pracy, z uwzględnieniem regionalnego i lokalnego rynku pracy. Cele szczegółowe, uczeń: wskazuje przykładowe oczekiwania pracodawców, podaje przykłady działań sprzyjających odnoszeniu sukcesów na rynku pracy, sporządza listę reguł obowiązujących pracowników w określonym miejscu pracy.13. Planuję z głową
Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas VII-VIII. Cel główny: przygotowanie uczniów do planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej, uwzględniając konsekwencje podjętych wyborów. Cele szczegółowe, uczeń: wymienia plusy i minusy danego zawodu, projektuje ścieżkę edukacyjno-zawodową.14. Opowiedz swoją historię cz. 1
Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas VII-VIII. Cel główny: przygotowanie autoprezentacji. Cele szczegółowe: budowanie historii na podstawie wstępnych założeń, łączenie zdarzeń i cech oraz emocji towarzyszących historii.15. Opowiedz swoją historię cz. 2
Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas VII-VIII. Cel główny: przygotowanie autoprezentacji. Cele szczegółowe: przygotowanie założeń do własnej prezentacji dotyczącej „małych sukcesów”, przygotowanie i wygłoszenie własnej autoprezentacji.16. Okno Johari jako narzędzie w pracy doradcy zawodowego
Scenariusz rady pedagogicznej. Cel główny, zapoznanie nauczycieli z modelem Okna Johari. Cele szczegółowe, uczestnik: opisuje model Okna Johari, zna możliwość zastosowania w doradztwie zawodowym, wymienia korzyści z pracy nad samopoznaniem.17. Fotoekspresja dla pierwszych doradców zawodowych
Scenariusz zajęć z rodzicami: Cel główny: zapoznanie rodziców z czynnikami wyboru zawodu w powiązaniu z cechami ich dzieci Cele szczegółowe, rodzic: zapoznaje się z podstawowymi czynnikami wyboru zawodu, podaje przykład środowiska pracy optymalnego dla swojego dziecka.
Aktualnie przeglądasz
Styczeń 2021 - Nr 17