klasy VII-VIII

6. Czy jestem charyzmatyczny? Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe); załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

Cel główny:

  • zwiększenie świadomości uczniów na temat cech charyzmatycznych i ich roli w budowaniu pozytywnych relacji interpersonalnych oraz wpływania na otoczenie.

Cele szczegółowe:
Uczeń:

  • uświadamia sobie, jakie cechy składają się na charyzmę i jak mogą być one postrzegane przez innych,
  • rozwija zdolność słuchania i empatii – kluczowych dla charyzmy,
  • dokonuje samooceny i samorefleksji nad własnymi umiejętnościami społecznymi,
  • rozwija kreatywność oraz umiejętność pracy zespołowej i komunikacji.

Metody pracy:

  • praca indywidualna,
  • miniwykład z dyskusją,
  • studium przypadków,
  • metoda plakatowa,
  • praca grupowa.

Środki dydaktyczne:

  • kartka i długopis – dla każdego ucznia,
  • Znajdź charyzmę. Opis zachowań (załącznik nr 1),
  • plakaty dydaktyczne (opcjonalnie) [1],
  • Naucz mnie charyzmy (załącznik nr 2) – dla każdej grupy,
  • mazaki i kartka A4 z bloku technicznego – dla każdego ucznia,
  • Czy jestem charyzmatyczny? Test (złącznik nr 3) – dla każdego ucznia.

Przewidywany czas realizacji: 45 min.

1. Kim jest lider? O cechach dobrego przywódcy. Scenariusz zajęć Klasy VII–VIII

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń wskazuje wartości związane z pracą i etyką zawodową; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

Cele główne:

  • rozwinięcie umiejętności identyfikowania, analizowania i refleksji nad cechami i zachowaniem liderów,
  • uświadomienie sobie własnego potencjału przywódczego.

Cele szczegółowe:

  • rozpoznanie różnych przykładów liderów, zrozumienie różnicy między liderem a przywódcą,
  • analiza cech dobrego przywódcy, samopoznanie i refleksja nad własnym potencjałem przywódczym,
  • rozwinięcie umiejętności pracy zespołowej i komunikacji.

Metody pracy:

  • praca indywidualna,
  • selekcja wiedzy na podstawie treści wideo,
  • pogadanka,
  • dyskusja,
  • praca grupowa.

Środki dydaktyczne:

  • tablica lub flipchart, narzędzie do zapisywania,
  • komputer z dostępem do Internetu i rzutnik,
  • kartka i długopis – dla każdego ucznia,
  • pół paczki makaronu spaghetti, metrowy sznurek, szeroka taśma klejąca, nożyczki oraz papierowa kulka (średnica około 4 cm) – dla każdej grupy,
  • Czy jestem liderem. Test (załącznik nr 1) – dla każdego ucznia,
  • film pt. Jak być liderem i przywódcą? – Wielka Piątka – John Strelecky [1].

Przewidywany czas realizacji: 45 min.