Artykuły i porady
Cechy dobrego przywódcy. Kto i w jaki sposób może zostać liderem?
Przywództwo definiowane jest różnie. Dla niektórych dobrym przywódcą jest wybitna jednostka odnosząca spektakularne sukcesy, dla innych – osoba najwyżej postawiona w hierarchii organizacji lub stojąca na czele grupy. Przywódca „ma to coś”. Jest autorytetem, posiada dobrowolnie akceptowaną przez innych władzę. Wyznacza kierunek i wizję przyszłości, motywując, inspirując i wyzwalając w ludziach energię potrzebną do działania [1]. Szkoły są miejscem kształtowania młodych ludzi, w tym także przyszłych liderów. Dobrze, aby uczniowie nie tylko mogli rozwijać kompetencje przywódcze, ale i osobiście obserwować wartościowych, naturalnych przywódców. Z artykułu dowiesz się: Dlaczego warto kształtować w sobie cechy dobrego przywódcy? Jakie podejmować działania, by stać się dobrym przywódcą? Czy szkoła jest dobrym miejscem na doskonalenie w sobie umiejętności przewodzenia? Dlaczego lider powinien stale się uczyć? Jakie cechy powinien wzmacniać uczeń by stać się dobrym i skutecznym liderem? W jaki sposób powinien komunikować się przywódca, by osiągać ze swoim zespołem postawione sobie cele? »
Kreatywność. Jak ją w sobie obudzić? Jak jej nie stracić?
Jak stać się bardziej twórczym i kreatywnym? Nie myśleć szablonowo oraz unikać utartych schematów, sztywnych norm i zasad. Odpowiedź na pytanie wydaje się prosta. Trudniejsze może być zastosowanie tych wskazówek w praktyce. Codzienna rutyna ułatwia funkcjonowanie, daje poczucie bezpieczeństwa i wygody – wdraża schematy myślowe i stereotypy. Nawyki są jak hamujące kotwice. Kreatywność tworzy się wówczas, gdy abstrakcja i nielogiczność przejmują ster na nieznanych wodach. Pomysłowość nie zawsze jest wrodzonym talentem, ale można się jej nauczyć. Otwartość umysłu, podejmowanie ryzyka, akceptacja popełniania błędów, chęć do eksperymentowania, ciekawość – to cechy, które pozwalają spojrzeć z innej perspektywy na problem i dzięki temu być może znaleźć jego nietypowe rozwiązanie. »
Jak przygotować się do pierwszej pracy? Porady dla absolwentów szkół ponadpodstawowych
Absolwenci i absolwentki szkół ponadpodstawowych stają przed jednym z najważniejszych wyzwań dorosłego życia – znalezieniem swojej pierwszej pracy. To etap, który dostarcza mieszanki wielu emocji, od mocnej ekscytacji po oczywiste obawy. Dla wielu to nie tylko krok w stronę wyczekiwanej samodzielności finansowej, lecz również pierwszy krok w kierunku realizacji zawodowej pasji i ambicji. Z artykułu dowiesz się: Gdzie szukać pierwszej pracy po studiach lub po szkole ponadpodstawowej? Co warto zawrzeć w pierwszym CV? Jakie kompetencje są szczególnie cenione u nowych pracowników? Za co szczególnie ceni się młodych ludzi w nowym miejscu pracy? Jakie działania ułatwią podjęcie pierwszej pracy? »
Scenariusze zajęć i ćwiczenia
Autentyczności marki osobistej
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów szkół ponadpodstawowych: uczeń sporządza bilans własnych zasobów na podstawie dokonanej autoanalizy ("portfolio"); załącznik nr 4, 5 i 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Scenariusz zajęć Szkoły ponadpodstawowe Cel główny: doskonalenie umiejętności kreowania autentycznej marki osobistej wśród uczniów. Cele szczegółowe: zrozumienie pojęcia autentyczności marki osobistej, ocena autentyczności w działaniach innych osób, rozwijanie świadomości własnej marki osobistej, rozwój umiejętności komunikacyjnych i empatycznych. Metody pracy: burza mózgów z miniwykładem, studium przypadku, mapa myśli, praca w grupie. Środki dydaktyczne: tablica lub flipchart, narzędzie do zapisywania, „Autentyczna marka osobista. Opisy osobowych marek osobistych” (załącznik nr 1), kartka i długopis – dla każdej grupy, kartka i mazaki – dla każdego ucznia, gra dydaktyczna „Czy jestem autentyczny?” Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Gra dydaktyczna „Czy jestem autentyczny?”
Celem gry jest zachęcenie uczniów do refleksji nad własną autentycznością i sposobem, w jaki jest ona postrzegana przez innych. Gra ma na celu także rozwijanie umiejętności empatycznego słuchania, obserwacji zachowań i wyrażania opinii w szanujący sposób. Poprzez analizę autentyczności odpowiedzi w kontekście marki osobistej uczestników, uczniowie uczą się, jak ważne są spójność i autentyczność w budowaniu pozytywnych relacji interpersonalnych. Gra umożliwia także dyskusję na temat tego, jak nasze zachowania wpływają na obraz, który kreujemy w oczach innych. Dodatkowo (ponieważ uczestnik nie musi zawsze podawać prawdziwej odpowiedzi), gra wprowadza element strategii i refleksji nad tym, co o marce osobistej człowiek mówią jego decyzje i zachowania, a także jak inni mogą interpretować te sygnały. »
„Elevator pitch” marki osobistej
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów szkół ponadpodstawowych: uczeń sporządza bilans własnych zasobów na podstawie dokonanej autoanalizy ("portfolio"); załącznik nr 4, 5 i 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Scenariusz zajęć Szkoły ponadpodstawowe Cel główny: rozwinięcie umiejętności tworzenia i prezentowania skutecznego elevator pitch – narzędzia do efektywnego promowania marki osobistej. Cele szczegółowe: zrozumienie konceptu elevator pitch marki osobistej, stworzenie, dopracowanie i praktyczne zastosowanie własnego elevator pitch. Metody pracy: burza mózgów z mini-wykładem i wideo, analiza przypadku, praca indywidualna. Środki dydaktyczne: tablica lub flipchart, narzędzie do zapisywania, film „Elevator pitch #054”, https://www.youtube.com/watch?v=TahW_HaalVY [dostęp: 12.03.2024 r.], laptop, projektor, „Elevator pitch – która opcja jest właściwa?” (załącznik nr 1), kartka i długopis – dla każdej grupy, „Mój elevator pitch” (załącznik nr 2), ilustracja windy (opcjonalnie). Przewidywany czas realizacji: 45 min. »