doradztwo zawodowe

Podstawa programowa dla II etapu edukacyjnego jako inspiracja do projektowania działań z doradztwa zawodowego

Pracując z uczniami, można podejmować tematy, które będą stanowiły inspirację do myślenia o sobie, o swoich zasobach, przyszłości. Pewnych inspiracji w zakresie pracy z uczniami potrzebują także nauczyciele. Artykuł ma na celu wsparcie doradcy zawodowego w udzielaniu pomocy nauczycielom przedmiotowym. Jest to kontynuacja rozważań podjętych w poprzednim numerze magazynu. Wówczas skupiono się na I etapie edukacyjnym. Dziś skupiamy się na wsparciu nauczycieli klas IV–VI szkoły podstawowej. Sprawdź, jak wykorzystać podstawę programową jako inspirację do projektowania działań z doradztwa zawodowego. Upewnij się, że nauczyciele znają wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego.

Z artykułu dowiesz się, w jaki sposób realizować elementy doradztwa zawodowego na II etapie kształcenia.

W artykule podano propozycje podejmowania treści doradczych w ramach:

  • lekcji języka polskiego,
  • lekcji języka obcego,
  • lekcji muzyki,
  • lekcji plastyki,
  • lekcji historii,
  • lekcji przyrody,
  • lekcji geografii,
  • lekcji chemii,
  • lekcji fizyki,
  • lekcji matematyki,
  • lekcji informatyki,
  • lekcji techniki,
  • lekcji wychowania fizycznego,
  • lekcji edukacji dla bezpieczeństwa,
  • zajęć wychowania do życia w rodzinie,
  • zajęć etyki.

Wskazówki odnoszą się do konkretnych treści z podstawy programowej korespondujących z treściami wskazanymi w załączniku do rozporządzenia w sprawie doradztwa zawodowego.