Czym jest portfolio? Są to celowo zebrane prace ucznia dokumentujące jego wysiłki, postępy i osiągnięcia ukierunkowane na wybór kariery zawodowej [1]. Czasem jest utożsamiane z teczką, segregatorem, w którym gromadzić można rozmaite dokumenty, prace, materiały. Nie jest to jednak właściwy sposób myślenia o portfolio, jeśli wziąć pod uwagę cel jego przygotowywania z perspektywy doradztwa zawodowego.
- WSZYSTKIE
- 2021
- 2020
- 2019
Przykładowe portfolio zawodowe
Uczeń w szkole podstawowej gromadzi różne doświadczenia. Bierze udział w lekcjach, ale także w różnych warsztatach, konkursach, pokazach, wyjazdach edukacyjnych. Wykonuje zadania, gromadzi informacje, rozwija różne umiejętności. Wiele działań podejmowanych przez ucznia szkoły podstawowej ma związek z doradztwem zawodowym. Pomocne w tym zakresie może być narzędzie portfolio. W artykule wyjaśniam, jak stworzyć profesjonalne portfolio zawodowe na etapie nauki w szkole podstawowej.
Czym jest i dlaczego warto zrobić portfolio ucznia?
Myśląc o projektowaniu kariery, o wyborach edukacyjnych i zawodowych ucznia, portfolio warto postrzegać jako narzędzie, które może być źródłem informacji przydatnych dla ucznia podczas podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych. Oczywiście w późniejszych etapach projektowania kariery cel przygotowywania portfolio może się zmieniać.
Bardzo ciekawe metafory przytacza M. Rosalska, pisząc o portfolio, które jest jak [2]:
- most,
- lustro,
- okno wystawowe.
Obraz mostu można porównać do budowania ze swoich zasobów tego, czego doświadcza się w szkole z planami, z myśleniem o sobie w dalszej perspektywie rozwoju zawodowego. Portfolio może być swoistym łącznikiem ucznia wraz z jego zasobami (wiedza, umiejętności, osiągnięcia, doświadczenia, przeszkody) ze światem zawodów, perspektywą rynku pracy.
Portfolio jako lustro to narzędzie do oglądu sytuacji. Pozwala się przejrzeć, zobaczyć siebie, dokonać samooceny, wyciągnąć wnioski z tego, co się ujrzało.
Praca z uczniem tą metodą wymaga czasu. Jest to projekt rozłożony w czasie, wymagający systematyczności, działań zaplanowanych i ukierunkowanych na ucznia, jego z zakresu doradztwa zawodowego. I co ważne – projekt wymagający działań uporządkowanych i aktualizowanych, w którym będzie miejsce na daty, indywidualne oznaczenia materiałów, wybrane kolory, zadania „szyte na miarę” ucznia. Co zatem powinno znaleźć się w portfolio ucznia szkoły podstawowej?
Co ma zawierać i jak ma wyglądać portfolio zawodowe ucznia?
Portfolio jako okno wystawowe to zaproszenie do myślenia o portfolio jako prezentacji, refleksji nad autoprezentacją. Jest to możliwość zaprezentowania swojego potencjału, osiągnięć, doświadczeń. Portfolio z perspektywy metodyki pracy doradcy zawodowego to metoda pozwalająca uczniowi szkoły podstawowej na dokumentowanie własnej pracy, której celem jest dokonanie wyboru edukacyjno-zawodowego.
Portfolio może zawierać:
- dokumenty (świadectwa, dyplomy, poświadczenia udziału, certyfikaty, zaświadczenia, prace, zdjęcia, filmiki, screen strony WWW szkoły dotyczący np. osiągnięć ucznia),
- materiały wypracowane przez ucznia (w szkole, w domu) podczas różnych zajęć, w szczególności zajęć powiązanych z doradztwem zawodowym, np. zajęć z zakresu doradztwa zawodowego w klasach VII–VIII.
Nie ma jednego i uniwersalnego wzoru portfolio. Kształt i zawartość zależą od celu, w jakim jest ono tworzone. Także forma może być różna (teczka, segregator, portfolio online, portfolio fotograficzne w formie papierowej lub cyfrowej).
Myśląc o uczniu szkoły podstawowej, można zaproponować przygotowanie teczki, która będzie spersonalizowana i odpowiednio oznaczona, opisana przez ucznia.
Przykład struktury i formy portfolio ucznia szkoły podstawowej
Nie ma jednego, uniwersalnego zestawu wskazówek, które mówią, jak stworzyć i jak powinno wyglądać portfolio zawodowe. Celem pracy ucznia jest pokazanie siebie z jak najlepszej strony, jednak cel ten można osiągnąć na różne sposoby. Poniżej zamieszczam przykładową strukturę, jednak zwracam uwagę, że portfolio może przybierać różne formy. Warto przypominać uczniom, że mogą zamieścić w nim krótki opis siebie, swoje najlepsze prace, informacje o tym, czym lubią się zajmować.
I. Moje zasoby:
- zainteresowania (np. kwestionariusze, testy, opisy, karty pracy, wykonane ćwiczenia),
- umiejętności (np. kwestionariusze, karty pracy, opisy, wykonane ćwiczenia),
- uzdolnienia (np. testy, kwestionariusze, karty pracy, opisy, wykonane ćwiczenia),
- wartości (karty pracy, opisy, wykonane ćwiczenia, refleksje),
- moje mocne i słabe strony (np. karty pracy, ćwiczenia, autorefleksja),
- stan zdrowia (np. zgromadzone informacje, autorefleksja, opisy przeciwwskazań do wyboru wybranych zawodów).
II. Informacje o zawodach (np. ankiety o zawodach, opisy wybranych zawodów, linki do stron internetowych z zasobami informacji o zawodach, informacje o sytuacji wybranych zawodów na rynku pracy, ćwiczenia/zadania, karty pracy).
III. Informacje o szkołach (dane teleadresowe, oferty edukacyjno-zawodowe wybranych szkół, linki do stron internetowych szkół ponadpodstawowych, informacje o miejscach praktyk, zajęciach dodatkowych, kryteria rekrutacyjne, atuty wybranych szkół, karty pracy, ćwiczenia/zadania, własne refleksje).
IV. Informacje o rynku pracy (sytuacja na rynku pracy – statystyki, zapotrzebowanie na określone zawody, lokalni pracodawcy, oczekiwania pracodawców, karty pracy, ćwiczenia/zadania).
V. Planuję… (karty pracy: planowanie, cele, ich formułowanie, indywidualny plan działania, podejmowanie decyzji, bilans zasobów, ćwiczenie/zadania, autorefleksja, informacje o instytucjach pomagających w zakresie doradztwa zawodowego).
VI. Moje dokumenty (świadectwa, dyplomy, poświadczenia udziału, certyfikaty, zaświadczenia, prace, zdjęcia, filmiki, screen strony internetowej szkoły dotyczący np. osiągnięć ucznia, prezentacje zasobów własnych, informacje o wolontariacie, przynależności np. do kół, stowarzyszeń, informacje na temat zrealizowanych projektów)
VII. Notatki (zapisy różnych informacji użytecznych w projektowaniu kariery np. tematy do rozważenia, metafory, przemyślenia).
Struktura portfolio powinna ulegać zmianom w zależności od opracowanego wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego, przyjętego programu realizacji doradztwa zawodowego. Jeśli w szkole aktywnie działa koło wolontariatu, uczniowie angażują się w wiele działań na rzecz środowiska lokalnego, to może dodatkowo pojawić się punkt „Wolontariat, doświadczenie pracy”. Warto też przemyśleć strukturę portfolio pod kątem realizacji treści rozporządzenia MEN z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).
Przede wszystkim należy jednak pamiętać, że kluczową rolę odgrywa inwencja ucznia. Portfolio może mieć dowolną formę, może być przygotowane w formie teczki lub elektronicznie. Dużo w tym zakresie zależy od potrzeb i umiejętności ucznia. Najważniejsze jest, aby było czytelne i wspierało autopromocję ucznia.
Fazy pracy z portfolio ucznia
Praca z portfolio jest etapowa. Warto zwracać uwagę ucznia, że nie da się stworzyć portfolio w kilka godzin. Można wskazać następujące fazy działań związanych tworzeniem swojego portfolio [3]:
- Gromadzenie (ustalenie, co gromadzić i w jaki sposób prowadzić portfolio, zasady pracy nad portfolio).
- Dokonywanie wyboru (uczeń indywidualnie pracuje nad portfolio, gromadzi kwestionariusze, informacje, ćwiczenia, zadania, dokumenty).
- Ocenianie, doradzanie (wskazanie informacji kluczowych, przydatnych w realizacji celu przygotowywania portfolio, uczeń wskazuje informacje ważne z perspektywy wyborów edukacyjno-zawodowych).
- Ewaluacja (refleksja nad tym, czego uczeń się dowiedział ze zgromadzonych informacji i powiązanie ich z celami edukacyjnymi i zawodowymi, namysł nad rzeczywistymi możliwościami realizacji planów).
- Komponowanie (uczeń składa własne portfolio, upowszechnia efekty pracy na forum klasy, możliwość uzyskania informacji zwrotnych od doradcy zawodowego, nauczyciela, kolegów i koleżanek).
Portfolio jest narzędziem, którego zasoby mogą pomóc uczniowi w dokonywaniu wyborów edukacyjno-zawodowych. Istotne, aby jego tworzenie miało charakter ciągły, było aktualizowane, przyciągało, dawało uczniowi wiele do myślenia, angażowało jego emocje, zapraszało do refleksji.
W proces tworzenia portfolio powinien być zaangażowany doradca zawodowy, koordynator doradztwa zawodowego lub wychowawca klasy, zależnie od tego, w jaki sposób i kto koordynuje zadania z zakresu doradztwa zawodowego.
- Podaję za: M. Rosalska, Warsztat diagnostyczny doradcy zawodowego. Przewodnik dla nauczycieli i doradcy, Warszawa 2012, s. 114.
- Tamże.
- Tamże, s. 116.