- WSZYSTKIE
- 2021
- 2020
- 2019
Spis treści wydania drukowanego
Temat numeru
Formy i sposoby realizacji Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego – wprowadzenie
Przygotowując WSDZ w szkole podstawowej warto zwrócić uwagę na dobranie odpowiednich form i sposobów realizacji zaplanowanych działań. Chodzi o to, aby każdy temat, wydarzenie, przedsięwzięcie proponowane uczniom były przygotowane w interesujący sposób. Różnorodność form i sposobów realizacji działań może zdecydowanie oddziaływać na atrakcyjność doradztwa zawodowego w szkole.
Artykuły
Kształtowanie proaktywnych postaw uczniów wobec pracy i edukacji
Każdy z nas, niezależnie od płci, wieku, poglądów czy wyznawanych wartości, prezentuje w swoim życiu liczne postawy. Postawy wobec ludzi, otoczenia, przyrody czy kwestii społecznych. Pojawia się również postawa wobec edukacji i pracy. Tej ostatniej poświęcony jest nasz artykuł.Przykładowe tematy zajęć z zakresu doradztwa zawodowego dla klasy VII i VIII
W klasach VII i VIII szkoły podstawowej odbywają się zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego. Na każdą klasę VII i VIII przypada minimum po 10 godzin lekcyjnych. Warto tak zaplanować tematy zajęć, aby stworzyć uczniom warunki do podejmowania świadomych i odpowiedzialnych decyzji edukacyjno-zawodowych.Jak przygotować wizytę zawodoznawczą?
Doradztwo zawodowe w szkole podstawowej może być realizowane m.in. w ramach wizyt zawodoznawczych mających na celu poznanie przez dzieci i uczniów środowiska pracy w wybranych zawodach. Jak przygotować wizytę zawodoznawczą? Poznaj odpowiedź na to ważne pytanie.Krótka charakterystyka działań doradczych realizowanych w szkole i poza nią niezwiązanych z prowadzeniem zajęć
Zaleca się, aby do programu doradztwa zawodowego w szkole włączyć działania doradcze, które nie są bezpośrednio związane z prowadzeniem zajęć. Działania doradcze realizowane w szkole, niezwiązane z prowadzeniem zajęć mogą być skierowane zarówno do uczniów, ich rodziców, jak i do wychowawców i nauczycieli przedmiotowych. Doradca zawodowy powinien również wsłuchiwać się w głosy nauczycieli. Ważne jest, aby nabyta wiedza teoretyczna czy też pewne wyobrażenia zostały odpowiednio zweryfikowane w praktyce.Doradztwo zawodowe a pomoc psychologiczno-pedagogiczna
Publiczne przedszkola, szkoły podstawowe oraz ponadpodstawowe są zobowiązane udzielać uczniom, ich rodzicom oraz nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Uczniowie mogą potrzebować takiej pomocy z różnych powodów. Doradca zawodowy nie musi być psychologiem! Nawet ustawodawca nie oczekuje, że doradca nim będzie. Jaką więc rolę może odegrać doradca w kontekście pomocy psychologiczno-pedagogicznej?Metoda projektu w doradztwie zawodowym
Jeśli rozejrzymy się wokół, zobaczymy, że otacza nas wszechobecna zmiana – zmienia się świat, pojawiają się coraz nowocześniejsze technologie, zmieniają się ludzie i wymagania rynku pracy. Praca z dziećmi i młodzieżą również nie znosi monotonii. Co zrobić, żeby nie poruszać się po utartych ścieżkach edukacji? Jak porzucić w kąt tradycyjne metody pracy i podejść do tematu w obszarze doradztwa zupełnie inaczej niż zwykle? Co zrobić, aby osiągnąć postawione cele i zamierzone efekty, a jednocześnie wzbudzić w uczniach żywe emocje i ekscytację tematem? Co zaproponować uczniom, aby to „wkręciło ich bez reszty”?1. Moje zasoby a oczekiwania pracodawców
Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas VII-VIII. Cel: przygotowanie uczniów do porównywania własnych zasobów i preferencji z wymaganiami rynku pracy i oczekiwaniami pracodawców.2. Coś o zawodach
Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas VII-VIII. Cel: przygotowanie uczniów do wyszukiwania i analizowania informacji na temat zawodów oraz charakteryzowania wybranych zawodów, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania.3. Moje zainteresowania a praca
Karta pracy przeznaczona dla uczniów klas I-II. Cel: uczeń opisuje swoje zainteresowania i określa, w jaki sposób może je rozwijać. Cele szczegółowe, uczeń: ma świadomość znaczenia zainteresowań dla rozwoju osobistego i zawodowego, wie, w jaki sposób może wykorzystać swoje zainteresowania w szukaniu i wykonywaniu pracy zawodowej, zna różne rodzaje zainteresowań.4. W świecie cyfr
Karta pracy przeznaczona dla uczniów klas IV-VI. Cel: wspomaganie rozwoju zawodowego z wykorzystaniem wiedzy matematycznej.5. Po co pracować?
Karta pracy przeznaczona dla uczniów klas IV-VI. Cel: przygotowanie uczniów do opisywania znaczenia pracy w życiu człowieka.6. Bohater niejednej akcji
Karta pracy przeznaczona dla uczniów klas IV-VI. Cele: poznawanie zawodów, w których niesie się pomoc innym, podawanie przykładów miejsc pracy, opisywanie podstawowej specyfiki pracy w tych zawodach.7. Moje zainteresowania
Karta pracy przeznaczona dla uczniów klas VII-VIII. Cele: określanie własnych zainteresowań, zdolności i uzdolnień oraz kompetencji, wskazywanie swoich mocnych stron oraz możliwości ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia.8. Koszyk kompetencji, czyli z czym pójdę do pracodawcy?
Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas VII-VIII. Cel ogólny: przygotowanie do podejmowania decyzji zawodowych. Cele szczegółowe, uczeń: opisuje pojęcie kompetencji i podaje przykłady, wymienia swoje mocne strony, zasoby, kompetencje, wskazuje korzyści ze świadomego rozwijania własnych kompetencji w kontekście rynku pracy.9. Bądź proaktywny
Scenariusz spotkania rady pedagogicznej. Cel ogólny: kształtowanie postaw proaktywnych u uczniów. Cele szczegółowe, uczestnicy: definiują postawę proaktywną i reaktywną, rozpoznają język proaktywny i reaktywny, wskazują znaczenie postawy proaktywnej w rozwoju zawodowym, wskazują sposoby rozwijania postaw proaktywnych w szkole.10. Karta marzeń
Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas VII-VIII. Cele: określanie marzeń i celów w ramach planów edukacyjno-zawodowych, identyfikowanie zasobów i przeszkód w realizacji planów edukacyjno-zawodowych, określanie sposobów pokonywania przeszkód w realizacji planów i marzeń.
Aktualnie przeglądasz
Luty 2020 - Nr Nr 6